لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش ۲۱ فیصدی ارزش پول افغانی در برابر دالر


بانک مرکزی افغانستان از اول ماه جدی سال روان هجری شمسی در حدود ۳۰۰ میلیون دالر را به بازار عرضه کرده است
بانک مرکزی افغانستان از اول ماه جدی سال روان هجری شمسی در حدود ۳۰۰ میلیون دالر را به بازار عرضه کرده است

خلیل الله صدیق رئیس د افغانستان بانک ( بانک مرکزي) امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در طول یک سال ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی به خصوص دالر ۲۱ فیصد کاهش یافته است و این مسأله عوامل زیادی دارد که به هیچ وجه اساس پولی ندارد.

به گفتۀ آقای صدیق اوضاع نامناسب امنیتی و سیاسی از عواملی اند که پول افغانی ارزش خود را در مقابل دالر از دست داده است.
او گفت بانک مرکزی در یک سال پسین نشر و عرضه افغانی را مطابق معیارها، ‌سنجش‌ها و مطابق نیازمندی‌ها رهبری کرده است.

عوامل افزایش ارزش دالر در برابر افغانی

بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که عرضه دالر در یک سال آخر محدود شده است.
به گفته خلیل‌الله صدیق رئیس بانک مرکزی خروج بخش عظیم نیروهای ائتلاف از افغانستان، پایین آمدن سطح سرمایه‌های خارجی در افغانستان، کسر تجارت، بیرون‌شدن سرمایه‌ها از این کشور و مهاجرت‌های وسیع از عوامل عمده افزایش نرخ دالر در برابر پول افغانی است.

او گفت که نظر به آمار بانک مرکزی افغانستان (د افغانستان بانک)، در یک سال پسین تقریباً دونیم میلیارد دالر را شهروند افغان که به خارج رفته، با خود برده اند و از این رو تقاضای دالر در بازار افزایش یافته است.

بانک مرکزی افغانستان از اول ماه جدی سال روان هجری شمسی در حدود ۳۰۰ میلیون دالر را به بازار عرضه کرده و قرار است تا پایان ماه حوت سال روان، در حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دالر را به بازار عرضه شود.

رئیس بانک مرکزی افغانستان گفت که هدف این بانک از عرضه دالر به بازار، کنترول نوسانات غیرتوقعی پول افغانی است. او ثبات پولی را مذاکرات صلح با طالبان وابسته دانست و گفت که اگر این گفتگوها نتیجه‌بخش باشد، امیدواری وجود دارد که ثبات پولی دوباره برقرار شود و تا حدی پول افغانی ارزش خود را دوباره به دست بیاورد.

پیش از به میان آمدن حکومت وحدت ملی یک دالر تا ۵۶افغانی معامله می‌شد؛ ولی امروز در بازارهای صرافی کابل، یک دالر به ۶۹ افغانی و ۲۸ پول رسیده است.

XS
SM
MD
LG