لینک های دسترسی

Breaking News

بند برق داسو در خیبر پشتونخوا به زیان افغانستان است - ارگ


کمیته اجرایی شورای ملی اقتصاد پاکستان، پروژه اعمار یک بند برق جدید را پس از آن به تعویق انداخت که مصارف آن بیش از هفت میلیارد دالر تخمین شد. این در حالی است که روز یکشنبه حکومت افغانستان از اعمار این بند، انتقاد نمود.

پروژه بند برق داسو که از دریای کابل و اندس آب خواهد گرفت پس از آن با انتقاد حکومت افغانستان مواجه شد که بانک جهانی در این مورد از کابل نظر خواست.

بند برق داسو به مقدار ۴۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد. پاکستان با کمبود انرژی به ویژه برق مواجه است.

حکومت افغانستان گفته است که نگرانی هایش را پیرامون طرح این بند برق که در ایالت خیبر پشتونخوا اعمارخواهد شد، به بانک جهانی انتقال خواهد داد.

بند داسو به زیان افغانستان

در خبرنامه ریاست جمهوری روز یکشنبه ذکر شده است که "در صورت اعمار بند داسو در مسیر رود خانه کابل - اندوس و حق استفاده از آب این رود خانه به جانب افغانستان که کشور بالا آب می باشد، زیان جدی وارد می نماید."

حکومت افغانستان میگوید که دراین مورد تا اکنون رسماً از جانب پاکستان معلومات حاصل نکرده است. این در حالیست که حکومت پاکستان نیز در این مورد اظهار نظر ننموده است.

رسان های پاکستانی به نقل از مقام های آن کشور گفته اند که این پروژه به ۳،۵ میلیارد دالر کمک خارجی نیاز خواهد داشت در حالی که بانک جهانی فقط ۷۰۰ میلیون دالر در این خصوص کمک خواهد کرد.

این در حالیست که وزارت امور خارجه افغانستان از تمام موسسات بین المللی بشمول بانک جهانی میخواهد تا از تمویل و تطبیق این پروژه بدون موافقت قبلی افغانستان خود داری نمایند.

حکومت نوازشریف، صدر اعظم پاکستان می خواهد روی پروژه های انرژی تا ۲۲ هزار میگاوات کار کند تا ظرفیت فعلی تولید برق آن کشور را در مدت پنج سال آینده به ۳۶ هزار میگاوات برساند.

این پروژه ها شامل دستگاه های تولید برق هسته یی نیز است که به گفتۀ صدر اعظم پاکستان به کمک مالی چین اعمار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG