لینک های دسترسی

Breaking News

دو قاچاقبر بزرگ افغان در تایلند بازداشت شد


سال گذشته کشتزار های خشخاش افغانستان ۶۴۰۰ تریاک حاصل داد
سال گذشته کشتزار های خشخاش افغانستان ۶۴۰۰ تریاک حاصل داد

مقامهای وزارت داخلۀ افغانستان می گویند که دو قاچاقبر بزرگ افغان از سوی پولیس بین المللی در تایلند بازداشت شده اند. به گفتۀ مقامها بازداشت این دو فرد بر بنیاد معلومات ارایه شده از سوی پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان صورت گرفته است.

ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده با نشر خبرنامه یی گفته است که حاجی لاجورد و سید علم شاه که به قاچاق هیرویین متهم اند، به تاریخ ۱۳ جولای پس از دستگیری در تایلند به ایالات متحده امریکا منتقل شده اند.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مخدرات وزارت امور داخلۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که این دو نفر از چندی به اینسو تحت تعقیب قرار داشتند. آقای احمدی گفت که هنوز خبر بازداشت این دو قاچاقبر رسماً به آن اداره مواصلت نکرده است.

معین وزارت داخلۀ افغانستان گفت که حاجی لاجورد به خاطر اینکه تحت پیگرد پولیس افغانستان قرار داشت، نمی توانست به داخل این کشور سفر کند. او افزود که اکثر قاچاقبران مواد مخدر برای گریز از پیگرد پولیس یا از افغانستان بیرون می روند یا هم در مناطق ناامن آن کشور مخفی می شوند.

براساس معلومات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، تریاک افغانستان هر سال ۷۰ میلیارد دالر درآمد دارد که حدود ۵۰۰ میلیون دالر آن به دهقانان افغان رسیده، بخشی هم شورشگری را تمویل کرده و بخش اعظم آن به جیب قاچاقبران خارجی سرازیر می شود.

مقام های افغان می گویند که در سالهای اخیر سطح کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان به گونۀ بی پیشینه بلند رفته است. بر اساس معلومات سال گذشتۀ میلادی ۲۲۴ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کاشته شده بود که از آن ۶۴۰۰ تن تریاک حاصل به دست آمد.

XS
SM
MD
LG