لینک های دسترسی

Breaking News

گمانه زنی درباره برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


در حالیکه نتایج قسمی حدود ۵۰ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای بار دوم اعلام گردید، بیشتر دو گمانه زنی در مورد برندۀ نهایی انتخابات جان گرفته است.

شماری از تحلیلگران می گویند که داکتر عبدالله عبدالله، نامزد پیشتاز انتخابات پس از اعلام نتایج قسمی، با به دست آوردن بیشترین آرای ولایات پر نفوسی چون کابل و بلخ خواهد توانست پنجاه جمع یک درصد آرا را کسب کرده و در اولین دور برندۀ نهایی گردد. اما شماری هم به این باور استند که انتخابات، در دور اول برندۀ نهایی نداشته وبه دور دوم کشانده خواهد شد.

این در حالیست که نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات با تاکید بر احتمال کشانده شدن انتخابات به دور دوم می گوید که در صورت ضرورت، کمیسیون آمادگی های لازم را برای برگزاری دور دوم انتخابات دارد.

در حالیکه نتایج تازه، شمارش حدود نصف آرای شفاف و پاک را احتوا می کند، در رابطه به سرنوشت آرای قرنطین شده در مراکز مختلف انتخاباتی و اینکه تا کنون به چی تعداد آرای این مراکز دوباره شمارش شده است، نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که آن کمیسیون آرای محلاتی را که ارادۀ مردم را تمثیل نکرده، جدا کرده است.

آقای نور می گوید "برای آن ما دو میکانیزم را مد نظر گرفته ایم. یا اینکه آرا باید دوباره حساب شود و یا هم تفتیش گردد. تا کنون به صورت عمومی در تمام افغانستان آرای ۶۶۶ مرکز دوباره شمارش شده و صندوق ها به مرکز جمع آوری آرا رسیده است ، اما آنها شامل آرای اعلام شده روز یکشنبه نمی باشد."

سخنگوی کمیسیون تاکید کرد که آنهاهیچگونه مشکل حقوقی و یا مالی برای برگزاری احتمالی انتخابات دور دوم نداشته و در صورت ضرورت، دور دوم انتخابات، دوهفته بعد تر از اعلام نتایج نهایی برگزار می گردد.

با درنظرداشت برگزاری انتخابات، پروسۀ شمارش آرا و دو بار اعلام نتایج قسمی آن، پرسش این است که آیا انتخابات افغانستان با معیار های جهانی مطابقت داشته است؟

جانداد سپین غر، عضو بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می گوید که نباید فراموش کرد که شرایط افغانستان با کشور های دیگر تفاوت دارد و تمرین های دیموکراسی در این کشور نوپا است.

آقای سپین غر می گوید اگر جمع آوری آرا و اعلام نتایج نهایی به همین منوال به پیش برود، در نهایت می توان گفت که انتخابات خوب و سازگاری با معیار های افغانی داشته ایم
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG