لینک های دسترسی

Breaking News

خسارات انسانی و مالی باران ها و سیلاب در افغانستان


مسوولین اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می گویند که در طی یک ماه اخیر از اثر بارش باران های پی هم و سرازیر شدن سیلابها در ولایات مختلف افغانستان ۸۵ تن تلف شده وبیش از ۲۷ تن دیگر زخمی شده اند.

این مسوولین می گویند که هنوز گزارش تلفات وخسارات ناشی از حوادث طبیعی بخصوص سیلاب ها از ولایات افغانستان نهایی نشده است وممکن آمار تلفات افزایش یابد.

محمد اسلم سیاس، معین مالی واداری اداره مبارزه حوادث طبیعی افغانستان دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "در طول یک ماه که گذشت، تعداد تلفات انسانی ناشی از سیلاب ها وحوادث طبیعی به ۸۵ نفر رسیده است که شامل زنان، اطفال ومردها می شود و بیشتر این حوادث طبیعی در ولایات تخار، سمنگان، کنر، بامیان، دایکندی، غور، غزنی، هرات، بادغیس، بلخ، سرپل وفاریاب خسارات وتلفات داشته است".

آقای سیاس افزود که کمکهایی مانند آرد، روغن، شکر وپول نقد در تمام ولسوالی های ولایات مختلف افغانستان جابجا شده است که بعد ازسروی دقیق خسارات وتلفات درآن ساحات کمک رسانی صورت می گیرد.

ازسویی هم مسئولین محلی وباشندگان ولایت دایکندی می گویند که سیلابهای دو هفته اخیر، هزاران خانواده را دراین ولایت، متضرر ساخته است ونیاز به کمک های فوری دارند.

این مسئوولین می گویند ۱۱ نفربه شمول چهار زن دراین ولایت جان باخته است و نه تن دیگر زخمی شده اند.

معصومه مرادی والی دایکندی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "۱۱ تن به شمول چهار زن ازاثرسیلاب ها دردایکندی کشته شده و نه نفر زخمی شده اند و همچنان بیش از بیست و یک هزار و ۴۵ فامیل از اثر این سیلاب ها متضرر شده اند که نیاز به کمک های فوری مواد غذایی، خیمه، البسه وخدمات صحی دارند".

والی دایکندی می گوید که ازاثرجاری شدن این سیلاب ها، راه های مواصلاتی هفت ولسوالی با نیلی مرکز این ولایت فعلا مسدود می باشد.

خانم مرادی می گوید که بازگشایی این راه ها ازتوان اداره محلی دایکندی خارج بوده وباید وزارت فواید عامه ونهاد های بین المللی، حکومت محلی را همکاری نمایند.

مسوولین محلی دایکندی هشدار می دهند که درصورت نرسیدن کمک ها به این ولایت ممکن آمار تلفات، افزایش یافته و فاجعه انسانی به بار آید.

والی دایکندی می گوید که از اثر این سیلاب ها بیش از ۸۰ درصد زمین های زراعتی مردم، باغ های بادام و سایر محصولات کاملا از بین رفته است.

باشندگان ولایت دایکندی به دولت هشدار داده می گویند که درصورت عدم کمک رسانی به سیلاب زدگان ممکن شمار زیادی از این خانواده های آسیب دیده، دست به کوچهای دسته جمعی داخلی بزنند.

یوسف باشنده ولسوالی خدیر ولایت دایکندی می گوید "مردم دایکندی کم زمین هستند و از دولت تقاضا داریم تا کمک های لازم را برای متضرر شدگان بدهند در غیر آن صورت ممکن تعداد زیادی از مردم مهاجر شوند و دست به کوچ بزنند".

سیما رستمیان عضو شورای ولایتی دایکندی می گوید که تا کنون هیچ نوع کمک ازسوی حکومت مرکزی به سیلاب زدگان این ولایت انجام نشده است.

خانم رستمیان گفت "تمامی پول و پلچک ها تخریب شده، زمین های زراعتی مردم که تازه کشت کرده بودند تخریب شده است".

مسوولین محلی دایکندی می گویند که ۷۴ خانه به صورت کلی از اثر سیلاب ها تخریب شده و بیش از ۱۵۰ خانه دیگر قسمأ ازبین رفته است.

اعضای شورای ولایتی و باشندگان دایکندی از حکومت مرکزى و نهادهاى کمک کننده ملی و بين المللى خواستند تا هر چه زودتر، در راستاى رساندن کمک هاى بشرى چون مواد غذايى، البسه به سيلاب زدگان و بازشدن راه هاى مواصلاتی ولسوالی های این ولایت اقدام شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG