لینک های دسترسی

Breaking News

غنی بالاخره به هند می رود


رئیس جمهور غنی پس از دیدار از چین و پاکستان به هند سفر می کند
رئیس جمهور غنی پس از دیدار از چین و پاکستان به هند سفر می کند

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از سفر به چین و پاکستان در این هفته به هند سفر می کند تا کمک و همکاری دهلی جدید را برای کشورش جلب کند.

اجمل عبید عابدی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که آقای غنی در این سفر به طیف گستردۀ مسایل دو جانبه با تمرکز بیشتر بر مسایل اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی و زراعت خواهد پرداخت.

با اینکه هند در زمان زعامت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان به گونۀ چشمگیری روابط حسنه با افغانستان ایجاد کرده بود، اکنون نرندرا مودی صدر اعظم آن کشور با رهبر جدید افغانستان ملاقات می کند، کسیکه دیدار با مقام های پاکستانی و چین را در اولویت سفر های خارجی اش قرار داد.

شماری از تحلیلگران می گویند که کابل از هند اندکی مایوس شده است، زیرا حکومت پیشین کابل از دهلی جدید تقاضای تجهیزات نظامی و مساعدت های محاربوی را کرده بود، اما هند پای خود پس کشیده بود.

هند در ماه روان سه هیلیکوپتر نظامی را در اختیار کابل گذاشت، اما فراهم آوری فهرست تجهیزات نظامی به شمول تانک های جنگی را که افغانستان خواستار آن شده بود، تایید نکرد.

گفته می شود که اکنون حکومت افغانستان نیز درخواست خود را معطل کرده است. همچنان، رئیس جمهور غنی در خصوص روابط با پاکستان چرخش شگرفی داشته است. این موضوع اندکی نگرانی ایجاد کرده است که گویا هند در حال از دست دادن نفوذش در افغانستان است.

منوج جوشی، پژوهشگر در بنیاد پژوهشی نیو دهلی آبزرفر می گوید که رویکرد افغانستان اجتناب ناپذیر است، زیرا به گفتۀ وی آن کشور برای مذاکرات صلح با طالبان به حمایت پاکستان نیاز دارد.

جوشی استدلال می کند که محدودیت های جغرافیایی و احتمالاً ارادۀ ایالات متحده امریکا برای ترغیب کردن پاکستان به ایفای نقش مثبت در افغانستان ممکن هند را واداشته باشد که پای خود را پس بکشد.

این پژوهشگر هندی می گوید که دهلی جدید در گذشته نیز همواره حضور اندک در افغانستان داشته است. اما او اضافه می کند که بیم در حاشیه رفتن هند در افغانستان بیش از حد بزرگنمایی شده است، حالانکه به گفتۀ وی دهلی جدید به ایفای نقش در بازسازی افغانستان ادامه می دهد.

ادامۀ نقش هند

هند در جریان ۱۵ سال گذشته حدود دو میلیارد دالر را صرف ساختن جاده، شاهراه، مکاتب و حتا بازسازی ساختمان پارلمان افغانستان کرده است.

سوک دیو مونی، تحلیلگر مسایل جنوب آسیا در انستیتیوت مطالعات دفاعی دهلی جدید می گوید که هند هم اکنون نیز در عرصۀ انکشافی و ارتقای ظرفیت های دولت افغانستان از طریق آموزشدهی به افغانها نقش دارد.

به باور این تحلیلگران هندی، دهلی جدید همچنان می تواند اقداماتی چون همکاری بیشتر در بخش آموزشدهی نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان را اعلام کند.

انتظار می رود که دو طرف پیمان های ترانزیتی را به بحث بگیرند که می تواند تجارت را بیشتر تقویت بخشد. هند هفتۀ گذشته تمایل خود را به پیوستن به توافقنامۀ تجارتی میان افغانستان و پاکستان ابراز داشت، اما روابط پرتنش میان اسلام آباد و دهلی جدید می تواند سد عمدۀ در این زمینه باشد.

هند همچنان امیدوار است تا به زودی معاملۀ را با تهران نهایی کند تا بندر تجارتی چابهار در جنوب شرق چین را انکشاف دهد، انکشافی که می تواند دسترسی آن کشور را از طریق ایران به افغانستان و آسیای مرکزی گسترش بخشد.

یکی دیگر از مسایلی که انتظار می رود در دیدار رهبران افغانستان و هند بحث شود، ایجاد یک میدان بین المللی کریکت برای تیم افغانستان در هند است تا آن کشور بتواند با استفاده از این میدان بازی های بین المللی را میزبانی کند.

XS
SM
MD
LG