لینک های دسترسی

Breaking News

غنی دستور تحقیق را در مورد بچه بازی صادر کرد


رئیس جمهور غنی بچه بازی را "شدیدترین جرم" خوانده است.
رئیس جمهور غنی بچه بازی را "شدیدترین جرم" خوانده است.

رئیس جمهور افغانستان به کمیسیون مستقل حقوق بشر، وزارت داخله و لوی سارنوالی افغانستان دستور تشکیل کمیتۀ کاری را داده است تا در مورد سوء استفاده جنسی از کودکان تحقیق و نظارت کرده و میکانیزمی را برای جلوگیری و پیگرد قضایی عاملان سوء استفادۀ جنسی ایجاد کند.

محمد اشرف غنی در کنفرانس ویدیویی با نهادهای امنیتی افغانستان، سوء استفادۀ جنسی از کودکان را شدیدترین جرم و مورد عمدۀ تخطی از حقوق بشر دانسته و گفته است که "ارتکاب چنین جرایم به خصوص در صفوف قوای مسلح غیر قابل تحمل" است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی نگاشته است که آقای غنی از گزارشها در مورد سؤ استفاده جنسی از کودکان در افغانستان واقف بوده و اقدامات جدی را برای تطبیق قوانین در این عرصه و جلوگیری از این "عمل نادرست، غیر انسانی و غیر دینی،" روی دست گرفته است.

در همین حال وزارت دفاع ملی افغانستان گزارش رسانه ها در مورد موجودیت بچه بازی در صفوف اردوی ملی را از بنیاد رد کرده و این عمل را خلاف آموزه های دین اسلام و اخلاق انسانی خوانده است.

وزارت داخله افغانستان نیز روز سه شنبه گفت که آن وزارت گزارشها در باره احتمال بچه بازی از سوی منسوبین پولیس محلی را با جدیت بررسی می کند و در صورتی که درست ثابت شود، با عاملان آن با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

واکنشها در مورد موجودیت بچه بازی در صفوف قوای امنیتی افغان پس از آن ابراز شد که دانیل کوین یک افسر پیشین امریکایی به روزنامۀ نیویارک تایمز گفت که در سال ۲۰۱۱ شخصاً شاهد بهره کشی جنسی یک نوجوان از سوی یک قوماندان پولیس محلی در ولایت هلمند بود.

آقای کوین ادعا کرده است که برای ممانعت از این عمل با قوماندان پولیس محلی به نام سرورجان برخورد کرده است که به همین دلیل ابتدا محل وظیفه اش تبدیل شد و سپس به تقاعد سوق داده شد.

نشر این گزارش واکنش مقام های امریکایی را نیز در پی داشت. قصر سفید موجودیت بچه بازی را در صفوف قوای مسلح افغانستان نگران کننده خواند و گفت که یکجا با مقامها و نهادهای افغان، برای جلوگیری از آن تلاش می کند.

همزمان با آن جان کمبل، قوماندان عمونی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت که این مورد را نادیده نگرفته و شخصاً سوء استفادۀ جنسی از نوجوانان و کودکان را در صفوف نظامیان افغان پیگیری خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG