لینک های دسترسی

Breaking News

رادیوی داعش خبرنگاران ننگرهار را تهدید به مرگ می کند


داعش خبرنگاران را واجب القتل خوانده است.
داعش خبرنگاران را واجب القتل خوانده است.

رادیوی گروه دولت اسلامی مسما به "صدای خلافت" که در ننگرهار نشرات دارد، خبرنگاران آن ولایت را تهدید به مرگ کرده و آنان را واجب القتل خوانده است.

شماری از خبرنگاران که نخواستند نام شان گرفته شود به صدای امریکا گفتند که مجریان رادیو صدای خلافت در گذشته در ننگرهار خبرنگار بوده و در مورد سایر دست اندرکاران رسانه یی که در آن ولایت فعالیت دارند، معلومات کافی دارند.

بیش از ۵۰ خبرنگار رسانه های ملی و بین المللی در ننگرهار، مزید بر تهدیدات امنیتی از سوی زورمندان، غاصبان زمین و مخالفان مسلح دولت، اکنون با تهدید جدیدی روبرو شده اند که به گفتۀ آنان بر کارشان تاثیر منفی برجا می گذارد.

شاه محمود شینواری خبرنگار رادیو آزادی در ولایت های ننگرهار و لغمان که پیش از این نیز چندین بار از سوی مخالفان مسلح دولت مستقیماً تهدید به مرگ شده بود، اینبار خود را معروض با تهدید گروه تندرو و ظالم دیگر می بیند.

رادیوی داعش در ننگرهار که اکنون در فریکانس رادیو قلم روی موج اف ام نشرات دراد، در شهر جلال آباد و ولسوالیهای هم جوار آن به راحتی شنیده می شود. بیشتر محتوای نشراتی این رادیو تبلیغات ضد دولتی و مخالفت با کار و فعالیت رسانه ها به ویژه نهاد های خبری است که در ننگرهار فعالیت دارند.

در همین حال عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می گوید که برای محافظت خبرنگاران و حفظ مال و کارمندان رسانه ها میکانیزم هایی روی دست گرفته شده است تا آنان احساس مصوونیت کنند.

رحمت الله زیارمل خبرنگار شبکۀ رادیو و تلویزیون آریانا در شرق افغانستان و منشی اتحادیه خبرنگاران در زون شرق از همه طرفهای درگیر خواستار مصوونیت همه خبرنگاران است.

آقای زیارمل می گوید که خبرنگاران به هیچ گروه و سازمان وابسته نبوده و نباید طرف پنداشته شوند. او گفت "بیشتر بخش از نشرات رادیو (صدای خلافت) به رسانه ها به خصوص خبرنگاران ننگرهار اختصاص یافته و آنها را به نامهای مختلف یاد می کند، این مساله به نهاد ما و خبرنگاران خیلی قابل نگرانی است."

حاجی غالب ولسوال اچین ولایت ننگرهار به صدای امریکا گفت که محل نشرات رادیو داعش در امتداد خط دیورند در مربوطات ولسوالی اچین می باشد و به گفتۀ وی برای ردیابی آن اقدامات جدی برداشته شده است.

در همین حال مقامهای ریاست مخابرات ولایت ننگرهار می گویند که برای جلوگیری از نشرات رادیو صدای خلافت اقدام صورت گرفته است، اما بنا بر مشکلات تخنیکی موفق به توقف نشرات این رادیو نشده اند. اما این مقامها در مورد مشکل پیش آمده جزئیاتی ارایه نکردند.

باوجودیکه خبرنگاران در ولایت ننگرهار از دیرزمان با تهدیدهای مختلف روبرو بودند، اما این نخستین بار است که داعش به گونۀ مستقیم از طریق پیامهای رادیویی آنان را تهدید می کند.

XS
SM
MD
LG