لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: زمان عمل به تعهدات گروه چهارجانبه فرارسیده است


ارگ پس از حمله بالای ریاست دهم امنیت ملی در کابل، خواهان عملی‌شدن تعهدات چهارجانبه شد.
ارگ پس از حمله بالای ریاست دهم امنیت ملی در کابل، خواهان عملی‌شدن تعهدات چهارجانبه شد.

در آخرین نشست چهارجانبه میان نماینده‌گان امریکا، چین، افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد، توافق صورت گرفت که هر چهار کشور باید در مقابل کسانی که به دعوت صلح پاسخ رد می‌دهند، اقدامات جدی را روی دست بگیرند.

قرار شد که پاکستان طالبان افغان را حاضر سازد تا در اولین هفتۀ ماه مارچ به پای میز مذاکره با حکومت افغانستان بنشیند؛ اما طالبان پاسخ رد دادند.

دواخان مینه‌پال یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت که حکومت افغانستان به نشست کمیسیون چهارجانبه ادامه می‌دهد؛ زیرا یکی از ابتکارات حکومت است و می‌خواهد اجماع منطقه‌یی را ایجاد کند.

اما آقای مینه‌پال گفت "ما هنوز دنبال نتایج تصمیمی استیم که در نشست کمیسیون چهارجانبه گرفته شد و آن این که هر گروهی که از گفتگوهای صلح سرپیچی کند، باید در مقابل آن گروه اقدام شود. حالا وقت آن رسیده است که به تعهدات خود عمل کنیم."

با اینحال مقامات پاکستانی اخیراً گفته اند که ثبات افغانستان، ثبات پاکستان است و به طالبان نیز هشدار داده اند که اگر به گفتگوهای صلح حاضر نشوند، عاقبت خوبی نخواهند داشت.

از سوی دیگر در پی حملۀ دیروز بر ریاست دهم امنیت ملی افغانستان در کابل، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه این کشور، سفرش به پاکستان را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخت؛ زیرا گفته می‌شود که حملۀ دیروز در آن طرف خط دیورند طرح‌ریزی شده بود.

ارقام تازۀ وزارت داخله نشان می‌دهد که در حملۀ دیروز بر ریاست دهم امنیت ملی افغانستان، ۶۴ تن کشته شده و ۳۴۷ تن دیگر زخم برداشته اند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به صدای امریکا گفت قرار بود عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در دوم یا سوم ماه می به پاکستان برود و با نوازشریف صدراعظم آن کشور دیدار کند.

آقای فیصل گفت "همان طوری که در مسایل داخلی پاکستان مداخله نکرده ایم و در ناامنی پاکستان نقش نداشته ایم، آنان نیز باید مثل همسایۀ نیک به مسایل داخلی ما مداخله نکنند و برای ناامنی افغانستان کار نکنند."

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که شورای عالی صلح افغانستان نیز از پاکستان خواسته است که اگر در تعهدات خود صادق می‌باشد، آن را در عمل ثابت سازد.

پاکستان بارها از سوی مقامات افغانستان حامی گروه‌های هراس‌افگن خوانده شده است؛ اما مقامهای پاکستانی باربار این ادعاها رد کرده است.

XS
SM
MD
LG