لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی در صدد سرنگونی حکومت غنی نیست – زاخیلوال


A pilgrim walks on her knees paying penance at the Fatima sanctuary in Fatima, Portugal.
A pilgrim walks on her knees paying penance at the Fatima sanctuary in Fatima, Portugal.

مشاور اقتصادی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که رئیس جمهور محمد اشرف غنی و حامدکرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در دیداری که دو شب پیش داشتند، اختلافات شان را روی یک سلسله مسایل حل کردند.

حضرت عمر زاخیلوال بدون اشارۀ مشخص گفت که در این دیدار غلط فهمی هایی که از سوی یک تعداد مغرضین ایجاد شده بود، میان دو شخصیت سیاسی افغانستان حل شد.

اما چند روز پیش روزنامۀ گاردین از قول شماری مقام های افغان و غربی که نامی از آنها برده نشده بود در مقاله یی نگاشته بود که حامدکرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان از چند ماه به اینسو در تلاش تضعیف ثبات سیاسی، سرنگونی حکومت رئیس جمهور غنی و تشکیل حکومت موقت به رهبری خودش است.

آقای زاخیلوال که دیدار اخیر رئیس جمهور غنی و حامدکرزی به وساطت وی صورت گرفته است، در مصاحبه با صدای امریکا این تبصره ها را "مطلقاً بی بنیاد" خواند.

زاخیلوال می گوید که دیدار غنی و کرزی به وساطت وی صورت گرفته است.
زاخیلوال می گوید که دیدار غنی و کرزی به وساطت وی صورت گرفته است.

او گفت که آقای کرزی هیچ مرامی برای سرنگون ساختن حکومت رئیس جمهور غنی نداشته و بر خلاف در دیدار با رئیس جمهور افغانستان حمایت کامل خود را از وی ابراز کرد.

پس از نشر گزارشها در مورد امضای یادداشت تفاهمنامۀ استخباراتی میان اداره های استخبارات افغانستان و پاکستان، حامد کرزی به آن واکنش شدید نشان داد و در مصاحبه با صدای امریکا آن را "خجالت آمیز" خواند.

به گفتۀ حضرت عمر زاخیلوال جا دارد که در مورد مسایل مهم ملی با رئیس جمهور پیشین به عنوان یک شخصیت ملی مشورت شود که به گفتۀ وی در این مورد آقای غنی نیز حق مشورت به آقای کرزی می دهد.

اما آقای زاخیلوال افزود که در خصوص امضای تفاهمنامۀ استخباراتی میان کابل و اسلام آباد از آنجاییکه حکومت وحدت ملی تازه کار است، اندکی کاستی صورت گرفت و با آقای کرزی پیش از پیش مشورت نشد.

حامد کرزی نیز به صدای امریکا گفته بود که هرگز در صدد تشکیل اپوزسیون سیاسی نبوده و فقط در موارد مهم ملی صدای خود را بلند خواهد کرد. او افزود که در آینده فقط رئیس جمهور بازنشستۀ افغانستان باقی خواهد ماند و به هیچ کرسی و منصبی دلچسپی ندارد.

با اینحال به گفتۀ زاخیلوال، در دیدار اخیر این سوء تفاهم نیز برطرف شد و هر دو طرف مانند همیشه با علاقمندی به هم، در فضای بسیار مثبت صحبت کردند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG