لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در سوگ قربانیان حملۀ انتحاری کابل می نشیند


پرچم های افغانستان روز جمعه نیمه برافراشته خواهد بود.
پرچم های افغانستان روز جمعه نیمه برافراشته خواهد بود.

پرچم های افغانستان روز جمعه در سوگ ۶۴ قربانی حملۀ انتحاری کابل، در داخل و بیرون از آن کشور نیمه افراشته خواهد بود.

ریاست جمهوری افغانستان همچنان به والیان آن کشور دستور داده است که روز جمعه پس از ادای نماز جمعه در تمام مسجد‌ها مراسم فاتحه و دعاخوانی برای قربانیان این رویداد برگزار شود.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که حکومت کمیسیون ویژۀ را برای تحقیق و ریشه یابی این حمله و نیز کمک به بازماندگان قربانیان و آسیب دیدگان این رویداد مرگبار تشکیل داده است.

گروه طالبان مسوولیت این حمله را به دوش گرفت که هدف آن یکی از دفاتر ریاست امنیت ملی بود و در اثر آن حدود ۳۵۰ نفر زخمی شد.

آقای مینه‌پال یکبار دیگر به عزم افغانستان برای سرکوب گروه‌هایی تاکید کرد که به گفتۀ وی مایل به صلح نبوده و به جنگ با حکومت ادامه می دهند. او بار دیگر تعهد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، را تکرار کرد که گفته بود انتقام خون قربانیان گرفته خواهد شد.

مقام های افغان می گویند که تحقیقات ابتدایی در پیوند با رویداد کابل نشان داده است که این حمله از سوی گروه‌های افراطی مستقر در پاکستان طراحی و تطبیق شده است.

معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی در کنفرانس مشترک خبری سخنگویان حکومت گفت که اکنون دیده شود که پاکستان تا چه حد به تعهد خود برای آوردن صلح در افغانستان پابند است و چه اقدام عملی را بر ضد گروه های تندرو در خاک خود بر می دارد.

حکومت پاکستان این رویداد را به شدت تقبیح نمود و در گذشته هرگونه حمایت و پناه دادن به گروهای شورشی افغان را رد کرده است.

شماری از چهره های شناخته شدۀ افغان از جمله رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، پس از حملۀ روز سه شنبه در کابل خواستار تطبیق حکم اعدام انس حقانی و سایر تندروانی شدند که بر آنان حکم اعدام صادر شده است.

در واکنش به این خواست، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که اینکار به قوۀ قضائیۀ ارتباط دارد و افزود که قوۀ قضائیه مستقل است.

پس از حملۀ انتحاری روز سه شنبه، صدها نفر در مرکز و ولایت‌های مختلف به زخمی شدگان این رویداد خون اهدا کرده اند که به گفتۀ منیره یوسفزاده سخنگوی ادارۀ ارگان‌های محلی تا کنون در ۱۸ ولایت سه میلیون سی سی خون اهدا شده است.

نخست جنگ سپس صلح

مشاور امنیت ملی افغانستان که سرگرم سفر به چین است، به مقام‌های آن کشور گفته است که حکومت افغانستان با گروه‌هایی صلح نمی کند که بر افغانها حملات انتحاری را انجام می دهند.

تواب غورځنګ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که نقشه و راه صلح را در افغانستان، نیروهای امنیتی افغان در میدان جنگ تعیین می کنند. او افزود که در حال حاضر اولویت حکومت "جنگ" و "دفاع از مردم افغانستان" است.

همچنان، معاون سخنگوی ریاست اجرائیۀ نیز گفته است که طالبان و سایر گروه‌های مسلح پیام صلح حکومت افغانستان را با جنگ جواب داده و به گفتۀ وی اکنون حکومت نیز آماده است که جواب جنگ را به جنگ بدهد.

جاوید فیصل گفت به نیروهای امنیتی دستور داده شده است که با استفاده از تمام امکانات دست داشتۀ شان، در هر حال و هر زمانی که دهشت افگنان را تشخیص و تثبیت می کنند، آنان را از میان بردارند. او نیز پایان جنگ در افغانستان را منوط به اقدام پاکستان بر ضد پناهگاه های تندروان در قلمرو آن کشور خواند.

پس از انجام تحقیقات ابتدایی در مورد رویداد کابل، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت افغانستان سفر از قبل برنامه ریزی شده اش را به پاکستان به تعویق انداخت.

این سفر به دعوت رسمی صدر اعظم پاکستان قرار بود به تاریخ دوم و سوم ماه می سال روان میلادی صورت گیرد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG