لینک های دسترسی

Breaking News

سرمنشی ناتو سال دشواری را برای افغانستان پیش بینی کرد


یینر ستولتنبرگ از کارکرد سربازان افغان در سختترین سال نبرد -۲۰۱۵- ستایش کرد.
یینر ستولتنبرگ از کارکرد سربازان افغان در سختترین سال نبرد -۲۰۱۵- ستایش کرد.

سرمنشی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو با اشاره به ادامۀ نبرد نیروهای دفاعی و امنیتی افغان بر ضد طالبان و سایر گروه های شورشی، سال روان میلادی را سال دشوار دیگری برای افغانستان پیش بینی کرد.

یینز ستولتنبرگ در صحبت با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که شورشیان نیز جنگ را بر ضد نیروهای دولتی شدت خواهند بخشید و به گفتۀ وی طالبان، القاعده و گروه دولت اسلامی در سال ۲۰۱۶ حملاتی را در سرتاسر افغانستان انجام خواهند داد.

حدود ۳۰۰۰ سرباز ناتو و ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در چوکات ماموریت غیر جنگی "حمایت قاطع" در افغانستان حضور دارند. ایالات متحده در نظر دارد که تا پایان سال روان شمار کنونی سربازان خود را در افغانستان حفظ کند. آقای ستولتنبرگ به اسوشیتدپرس گفت که تا هنوز مشخص نیست که چه تعداد سرباز ناتو در سال ۲۰۱۷ در افغانستان حضور خواهند داشت.

هرچند قوای مسلح افغانستان از بهار ۲۰۱۵ تا کنون سوق و اداره و انجام عملیات جنگی را مستقلانه به پیش برده اند، حمایت هوایی ایالات متحده از سربازان افغان در جنگ بر ضد طالبان حیاتی بوده است. مقامهای افغان گفته اند که تلفات سربازان افغان در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که نیکلاس هیسم نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان نیز روز گذشته ارزیابی هولناکی از وضعیت افغانستان به شورای امنیت آن سازمان داد. او گفت که اگر حکومت افغانستان پنج مانع – اقتصاد در حال انقباض، شورشگری فزاینده، فضای منقسم سیاسی، کمبود تمویل حکومت و مشکلات فرا راه روند صلح- را از میان نبردارد، با "پیامد های وخیم" آن روبرو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG