لینک های دسترسی

Breaking News

نوی کابل بانک به دواطلبی گذاشته شد


بحران کابل بانک پنج سال پیش نظام مالی افغانستان را تهدید به سقوط کرده بود
بحران کابل بانک پنج سال پیش نظام مالی افغانستان را تهدید به سقوط کرده بود

مقام های بانک مرکزی افغانستان اعلان کردند که نوی کابل بانک به منظور خصوصی سازی به داوطلبی گذاشته شده است.

بانک مرکزی افغانستان به هدف جلب سرمایه گذاری خارجی،علاقمند برگزاری رقابت برای خصوصی سازی نوی کابل بانک میان شرکت های خارجی است.

مسوولان بانک مرکزی افغانستان از شرکت های علاقمند و واجد شرایط خواسته اند که سر از ۲۸ اکتوبر سال روان تا دو ماه آینده، درخواست های شان را جهت شرکت در داوطلبی این بانک پیشکش کنند.

محمد آقا کوهستانی رئیس خزاین بانک مرکزی افغانستان روز چهار شنبه در مراسم اعلان خصوصی سازی نوی کابل بانک گفت "در مجموع این رقابت بین المللی است، بیشترین توجه ما این است که کمپنی های خارجی و سرمایه گذاری های خارجی را برای این پروسه جلب کنیم."

نوی کابل بانک پیش از این نیز به خاطر خصوصی سازی به داوطلبی گذاشته شده بود، ‌اما مقام های بانک مرکزی گفتند که در مراحل قبلی شرکتهای شامل در داوطلبی نتوانستند شرایط حکومت افغانستان را تکمیل کنند.

مقام های حکومت افغانستان همچنان تایید کردند که فعالیت های کنونی نوی کابل بانک با تاوان به پیش می رود، اما در مورد زیان این بانک رقم مشخصی را ارایه نکردند.

خان افضل هده وال معاون بانک مرکزی افغانستان گفت که زیان نوی کابل بانک از عدم سرمایه گذاری دارایی های آن ناشی می شد، زیرا به گفتۀ وی حکومت با پیش بینی داوطلبی کنونی نمی خواست که بانک سرمایه های خود را قرضه بدهد و در زمان فروش، خریدار بانک قرضداران را نپذیرد.

معاون بانک مرکزی افغانستان همچنان گفت که یکی از شرایط حکومت افغانستان برای شرکت های داخلی که خواهان شرکت در این داوطلبی هستند، داشتن کم از کم بیست میلیون دالر سرمایه است که باید اسناد موثق نیز از موجویت این مقدار پول ارایه کنند.

میراث بحران مالی

به گفتۀ آقای هده وال خریدار نوی کابل بانک باید پلان واقعبینانه تجارتی را به حکومت پیشکش کند و بانک مرکزی افغانستان را قناعت بدهد که از لحاظ عرضۀ خدمات بهتر، سود و گسترش فعالیت در سه تا پنج سال آینده چه طرحی دارد.

کارشناسان مسایل اقتصادی از خصوصی سازی نوی کابل بانک استقبال می کنند و می گویند اگر این بانک به فروش نرسد ضرر کلان دیگر متوجه خزانه دولت خواهد شد.

سید مسعود، کارشناس مسایل اقتصادی گفت "نوی کابل بانک زادۀ کابل بانک، زادۀ یک حرکت مافیایی و زادۀ یک حرکت متشنج سیاسی است." او افزود که نمی توان این بانک را مجزا از تاثیرات منفی کابل بانک پیشین دانست و به گفتۀ وی تمام اعتبار این بانک در کشور های خارجی از نام کابل بانک سرچشمه می گیرد.

نوی کابل بانک پس از آن ایجاد شد که کابل بانک – نخستین بانک خصوصی افغانستان – پنج سال پیش به دلیل فساد مالی سهمداران اش دچار بحران مالی شد، بحرانی که نظام مالی افغانستان را تا پرتگاه سقوط کشاند.

حکومت افغانستان به خاطر جبران خسارات و جلوگیری از سقوط کابل بانک حدود ۹۰۰ میلیون دالر پرداخت. مقام های افغان می گویند که بخشی از این پول از طریق فروش جایداد ها و اخذ پول از مقروضین کابل بانک حاصل شده است و برای حصول متباقی جایدادهای تاراج شدۀ این بانک تلاشها جریان دارد.

بانک مرکزی افغانستان امروز همچنان اعلان کرد که برای شرکتهای واجد شرایط که می خواهند در نوی کابل بانک سرمایه گذاری کنند، وقت داده می شود تا شرایط نوی کابل بانک را ارزیابی کنند.

XS
SM
MD
LG