لینک های دسترسی

Breaking News

کابل امتناع طالبان از مذاکرات را یک تاکتیک میخواند


حکمت خلیل کرزی (راست) معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان با فیلیپ هاموند (چپ) وزیر خارجۀ بریتانیا
حکمت خلیل کرزی (راست) معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان با فیلیپ هاموند (چپ) وزیر خارجۀ بریتانیا

حکومت افغانستان میگوید اعلام طالبان مبنی بر اشتراک نکردن در مذاکرات مستقیم صلح، یک تصمیم "تاکتیکی" بوده ولی با وجود آن، تلاش ها از طریق نشست های چهارجانبه برای تأمین صلح در کشور، ادامه می یابد.

حکمت خلیل کرزی سرپرست و معین سیاسی وزارت امور خارجۀ افغانستان شام روز دوشنبه در نشست خبری مشترکی که با فیلیپ هاموند وزیر خارجۀ بریتانیا در کابل داشت، به خبرنگاران گفت که حکومت افغانستان هنوز هم امیدوار است که با مخالفان مسلح، مذاکرات مستقیم برگزار کند.

آقای کرزی ضمن اذعان اعلامیۀ سه روز قبل طالبان که در آن گروه یاد شده از اشتراک در مذاکرات مستقیم صلح انکار ورزیده بود، گفت که: "ما برنامه ای را که روی دست گرفته ایم، ادامه خواهیم داد. ضمناً برداشت ما اینست که موقف گیری کنونی طالبان، یک موقف گیری اساسی نه بلکه تاکتیکی است. بر مبنای بحث هایی که داشته ایم، امیدواریم که به نتایجی دست یابیم. پس هنوز هم به این پروسه خوشبینیم."

معین سیاسی وزارت خارجه تصریح نمود که برای آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان، هنوز تاریخ جدیدی تعیین نشده است. حکمت خلیل کرزی که در سلسلۀ نشست های چهارجانبۀ صلح ریاست هیئت افغان را نیز برعهده داشت، گفت توقع حکومت این بود که با نمایندگان ملا اختر محمد منصور، ملا عبدالرسول، شبکۀ حقانی و همچنان نمایندگان دفتر طالبان در قطر، در هفتۀ نخست ماه مارچ مذاکرات مستقیمی داشته باشد.

از سوی دیگر وزیر خارجۀ بریتانیه در نشست خبری امروز در کابل گفت که کشورش از تلاش های کنونی افغانستان در راه تأمین صلح، کاملاً حمایت میکند. آقای هاموند افزود که به باور آنان، تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و پاکستان، وابسته به پایان یافتن شورشگرایی است. او همچنان گفت: "ما به رشد دادن فضای تفاهم میان افغانستان و پاکستان متعهد استیم. این به نفع هر دو کشور است که باهم کار کنند تا عناصری را که مخالف حکومت های مشروع افغانستان و پاکستان اند، از بین ببرند."

وزیر خارجۀ بریتانیه بیان داشت که در سفر روز دوشنبه اش به کابل، با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، و سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز دیدار هایی داشته و با آنان در رابطه با مسایل دو جانبه و اوضاع منطقه صحبت کرده است.

فیلیپ هاموند در ادامۀ سخنان اش، از اعلام کمک یک و نیم میلیون دالری برای کار شورای عالی صلح افغانستان در پروسۀ صلح نیز یاد کرد. به اساس گفته های آقای هاموند، سید احمد گیلانی رئیس این شورا از او خواسته که برای شورای عالی صلح، حمایت سیاسی، تخنیکی، و مالی فراهم آورد.

XS
SM
MD
LG