لینک های دسترسی

Breaking News

پیروزی دیگر ملی پوشان کرکت افغانستان در برابر پاکستان


تیم ملی کرکت زیر سن ۱۹ سال افغانستان در لاهور پاکستان
تیم ملی کرکت زیر سن ۱۹ سال افغانستان در لاهور پاکستان

تیم ملی کرکت زیر ۱۹ سال افغانستان، روز سه شنبه در شهر لاهور پاکستان، تیم زیر سن ۱۹ سال آن کشور را شکست داد.

در آن رقابت، تیم ملی کرکت زیر سن ۱۹ سال پاکستان نخست به میدان رفت اما خط بیتنگ پاکستان نتوانست در برابر بالر های افغان مقاومت کند و پس از ۳۳ اوور با کسب تنها ۱۳۱ دوش تمام بازیکنان خود را از دست داد.

در میان بالر های تیم کرکت افغانستان، ضیاالرحمن سه بازیکن پاکستانی را از میدان خارج کرد.

این رقابت که در میدان مشهور کرکت قذافی شهر لاهور برگزار شده بود، افغان ها به ۱۳۲ دوش نیاز داشتند تا پیروزی را از آن خود کنند.

قرار بود این رقابت در ۵۰ اوور بازی شود اما با بخت شور بازیکنان افغان، باران به باریدن گرفت و زمان آغاز بیتنگ تیم افغانستان به تعویق افتاد.

در رقابت های ۵۰ اووری و ۲۰ اووری کرکت اگر بارش باعث تعویق آغاز رقابت می شود، به اندازه زمان از دست رفته، تعداد اوور ها کاهش میآبد و به همین دلیل بود که برای افغانستان تنها ۲۲ اوور باقیماند تا هدف را ۱۰۲ نمره را پوره کند.

این رقابت به صورت زنده از امواج شبکه ورزشی تلویزیون ملی پاکستان و دو تلویزیون محلی در داخل افغانستان به نشر می رسید و همه شهروندان پاکستان و افغان های ساکن در آن کشور در افغانستان شاهد جریان زنده این رقابت بودند.

باید به خاطر داشت که نم میدان هم بر پچ و هم بر وضعیت محوطه میدان تاثیر گزار بوده و برعلاوه که پچ را آهسته می سازد – که کسب دوش دشوار می گردد – نمی میدان بر روی سبزه نیز حرکت توپ کرکت را آهسته ساخته و کسب دوش دشوار تر می گردد.

اما بازیکنان تیم ملی افغانستان با توجه به حالت میدان، بازی بااحتیاط اما نستباْ تیزی را به نمایش گذاشتند و دو آغازگر بازی افغانستان – حضرت ځاځی و شاهدالله - هدف تعین شده را در ۱۶ اوور پوره کرده و رقابت را با ۱۰ وکت پیروز شدند.

شکست تیم کرکت زیر سن ۱۹ سال پاکستان، آنهم در میدان خودش و با ۱۰ وکت، بزرگترین شکست به بورد کرکت پاکستان تلقی شده می تواند.

پاکستان از تیم های عضو دایمی شورای کرکت بین المللی بوده و اگر ترویج و رشد کرکت را در دو کشور به مقایسه بگیریم افغانستان هنوز شاید بسیار دور باشد تا به شرایط و تسهیلات موجود کرکت در پاکستان دسترسی حاصل کند.

حضرت الله ځاځی بازیکن افغان که ۶۶ دوش کلیدی کسب کرد
حضرت الله ځاځی بازیکن افغان که ۶۶ دوش کلیدی کسب کرد

حضرت الله ځاځی با کسب ۶۶ دوش تا خیر در میدان حضور داشت و شاهدالله نیز در همکاری با ځاځی توانست ۳۳ دوش کسب کند و این پیروزی را نصیب افغانستان سازد.

ځاځی که به خاطر کارکردگی کلیدی اش در پیروزی افغانستان به حیث بهترین بازیکن رقابت شناخته شد در مصاحبه با تلویزیون ملی پاکستان گفت "به اساس توصیه های مربی اش عمل کرده و به این پیروزی دست یافته است."

ملی پوشان زیر سن ۱۹ سال افغانستان که برای انجام یک سلسله رقابت های کرکت عازم پاکستان شده اند، قرار است روز چهارشنبه ۲۹ و جمعه ۳۱ اکتوبر، رقابت های دیگری را نیز با تیم ملی زیر سن ۱۹ سال پاکستان انجام دهند.

قرار است افغانستان در ماه نومبر به کویت رفته و در رقابت های مقدماتی جام جهانی کرکت ۱۹ سال شرکت کند.

کارشناسان به این باور اند که راه اندازی همچو رقابت ها به ویژه با تیم های کارکشته و مجرب همانند پاکستان می تواند در بلند بردن تجربه و جرأت بازیکنان تیم ملی کرکت ۱۹ سال تاثیر به سزای داشته باشد.

ملی پوشان جوان افغانستان در رقابت های مقدماتی جام جهانی به مصاف تیم های نیپال، امارات متحده عرب، مالیزیا و عربستان سعودی خواهد رفت که قهرمان آن راهی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۶ خواهد شد.

قهرمانی رقابت های نخبه گان

از سوی دیگر، تیم ملی کرکت زیر سن ۱۶ سال افغانستان که همین اکنون در قطر به سر می برد، پس از پیروزی در برابر هانگ کانگ به قهرمانی جام "رقابت های کرکت نخبه گان آسیا" دست یافت.

افغان ها امروز پس از بردن به اصطلاح شیر و خط، نخست به میدان رفته و در ۴۵ اوور با از دست دادن هفت بازیکن هدف ۲۱۸ دوش را به تیم هانگ کانگ تعین کرد.

در میان بازینکان افغان، محمد صابر توانست ۵۵ دوش کسب کند. اما تیم هانگ کانگ در برابر بالر های افغان مقاومت کرده نتوانستند.

در پاسخ هانگ کانگی ها در ۲۵ اوور تنها با کسب ۶۴ دوش تمام بازیکنان خود را از دست داد به اینگونه تیم کرکت زیر سن ۱۶ سال افغانستان برای دومین بار به لقب قهرمانی "رقابت های کرکت نخبه گان آسیا" دست یافت.

افغانستان برای دومین بار به این جام دست یافت
افغانستان برای دومین بار به این جام دست یافت

عبدالواسع، بالر افغان توانست ۵ بازیکن هانگ کانگ را از میدان خارج سازد که به خاطر نمایش بهترین کارکردگی وی، به عنوان بهترین بازیکن رقابت شناخته شد.

ناگفته نباید گذاشت که افغانستان در حال حاضر در تمام رده های سنی، تیم های کرکت دارد. تیم ملی، تیم کرکت زیر سن ۱۹ سال و ۱۶ سال.

افغانستان تا هنوز نتوانسته معیار عضویت شورای بین المللی کرکت را پوره کند اما کارشناسان به این باور اند که اگر دست آورد های این بورد به همینگونه پیش برود، دیری نخواهد بود که افغانستان نیز عضویت دایمی شورای بین المللی کرکت را به دست آورد.

موجودیت رقابت های کرکت در سطوح مکتب و پوهنتون، موجودیت کرکت بانوان، معیاری بودن مدیریت امور کرکت به سطح بین المللی، موجودیت کم از کم چهار میدان معیاری بین المللی کرکت و هم موجودیت تیم های کرکت در رده های مختلف سنی، ازجمله شرایطی است که برای عضویت یک کشور در شورای بین المللی کرکت ضروری پنداشته می شود.

قرار است تیم ملی کرکت زیر سن ۱۶ سال افغانستان روز چهارشنبه ۲۹ اکتوبر دوباره به افغانستان برگردد.

XS
SM
MD
LG