لینک های دسترسی

Breaking News

مرزبانان افغان می گویند هشت سرباز پاکستانی را کشتند


نظامیان پاکستانی سال گذشته در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار نیز خودسرانه دست به اعمار تاسیسات نظامی زده بودند.
نظامیان پاکستانی سال گذشته در ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار نیز خودسرانه دست به اعمار تاسیسات نظامی زده بودند.

مقام های افغان می گویند که درگیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی در امتداد خط دیورند منجر به کشته شدن هشت سرباز پاکستانی و یک منسوب قوای سرحدی افغانستان شد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخلۀ افغانستان ضمن تایید این رویداد گفت که نظامیان پاکستانی در ساحۀ مرزی انگور ادۀ ولسوالی برمل ولایت پکتیکا تخطی کرده و به اعمار تاسیسات اقدام می کردند.

سخنگوی وزارت داخله گفت که بر اساس تفاهم موجود، هرگونه اقدام در دو طرف خط دیورند باید با جانب مقابل هماهنگ شود، در غیر آن نیروهای سرحدی افغان صلاحیت کامل دارند که مانع اقدامات خودسرانه شوند.

آقای صدیقی گفت که درگیری نیمه شب گذشته آغاز شد و چندین ساعت طول کشید. او افزود که برای تحقیق در مورد این رویداد، هیأت با صلاحیت پولیس سرحدی به ساحه اعزام شده است.

در همین حال رسانه های پاکستانی از قول مقامهای آن کشور گزارش داده اند که سربازان افغان بر نظامیان پاکستانی حمله کرده و کم از کم شش سرباز پاکستانی را زخمی کردند.

نجیب الله ساتنمن پولیس سرحدی افغانستان که شب گذشته در درگیری با نظامیان پاکستانی در ولسوالی برمل پکتیکا جان باخت.
نجیب الله ساتنمن پولیس سرحدی افغانستان که شب گذشته در درگیری با نظامیان پاکستانی در ولسوالی برمل پکتیکا جان باخت.

اما عبدالبصیر خپلواک فرمانده زون ۴۰۲ سرحدی می گوید که درگیری پس از آن آغاز شد که نظامیان پاکستانی در تاریکی شب در محل یک مدرسۀ دینی می خواستند تاسیسات نظامی اعمار کنند.

آقای خپلواک به صدای امریکا گفت که ابتدا نیرو های پاکستانی به گلوله باری آغاز کردند و آن در زمانی بود که سربازان افغان می خواستند مانع کار ساختمانی آنان شوند. او گفت که درگیری از ۱۲ نیمه شب تا پنج صبح ادامه داشت.

مقام های افغان می گویند که مدرسۀ دینی یادشده در رژیم طالبان حدود ۶۰۰ متر دورتر از خط دیورند در داخل خاک افغانستان اعمار شده بود، اما به مرور زمان نظامیان پاکستانی تخطی کرده و آن را تصرف کردند.

عطاالله فضلی، معاون والی پکتیکا می گوید که نظامیان پاکستانی چندین بار تلاش کردند که در جای این مدرسۀ دینی برای خود تاسیسات نظامی بسازند، اما هربار نیرو های افغان مانع این کار شدند.

آقای فضلی گفت "چندین بار در این مورد صحبت شده بود و روز گذشته نیز نیروهای امنیتی ما با مقام های پاکستانی نشستی داشتند که باید در اینجا تاسیسات اعمار نشود، اما آنان [پاکستانی ها] نمی پذیرند."

اقدام خودسرانۀ نظامیان پاکستان در امتداد خط دیورند تازه نیست، در گذشته نیز تلاش سربازان پاکستانی به اعمار تاسیسات نظامی منجر به درگیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی شده بود که نمونۀ آشکار آن رویداد ولسوالی گوشتۀ ولایت ننگرهار می باشد.

XS
SM
MD
LG