لینک های دسترسی

Breaking News

دیپلوماسی افغانستان با پاکستان ناکام شد - سپنتا


برخی آگاهان می گویند که حکومت افغانستان در برقراری روابط خوب با پاکستان ناکام ماند.
برخی آگاهان می گویند که حکومت افغانستان در برقراری روابط خوب با پاکستان ناکام ماند.

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان می گوید که دیپلماسی سیاسی حکومت وحدت ملی در برابر پاکستان با شکست روبرو شده است.

رنگین دادفر سپنتا در نشست دو جانبه سران غیر دولتی پاکستان و افغانستان، تک محور بودن این سیاست از جانب روسای حکومت وحدت ملی را دلیلی بر ناکامی آن عنوان کرد.

نشست دو جانبه مشترك بين نمايندگان افغانستان و پاكستان با شرکت ۲۵ تن از شخصیت های علمی و مقامهای پیشین دولتی دو کشور در ولايت هرات با عنوان "شناسایی چالشها و فرصتها" برگزار شد.

در این نشست یک روزه وزیر دفاع پیشین و رئیس پیشین ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان یا ISI نیز شرکت کرده بودند.

داوود مراديان رئيس انستیتیوت مطالعات استراتیژيك افغانستان در پایان این نشست دو جانبه گفت که اين نشست به هدف جلب همكاريهای مشترك بين دو كشور و مبارزه با تروریزم برگزار شده است.

آقای مرادیان همچنان گفت که دیپلماسی حکومت وحدت ملی برای برقراری روابط خوب با پاکستان با شکست مواجه شده است و به گفتۀ وی سرمایۀ سیاسی آنچنانی در کابل برای احیای دوبارۀ دیپلوماسی و گفتگو با پاکستان وجود ندارد.

رئیس انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان گفت که پیام مشترک نمایندگان افغان برای همتایان پاکستانی این بود که باید از طرف این کشور به طالبان یک ضرب الاجل مشخص داده شود که یا صلح را انتخاب کنند و یا جنگ را. دوم اینکه به گفتۀ وی باید پاکستان در قسمت روابط تجاری و ترانزیتی گام مثبت بردارد.

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفت که شتابزدگی و مشورت نکردن حکومت وحدت ملی با نمایندگان و قشر سیاسی و نیز دخالت کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده و بریتانیا سبب شکست این دیپلوماسی شد.

آقای سپنتا گفت که حکومت افغانستان با شتاب فراوان همه امکانات خود را در اختیار پاکستان قرار داد اما خود بدون آنکه امتیازی بگیرد، با دروازه های بستۀ پاکستان روبروشد.

در همین حال رووف حسن رئیس نهاد تحقیقاتی مطالعات صلح کشور پاکستان، یگانه راه رسیدن به صلح واقعی بین دو کشور را تداوم گفتگوها خواند. او افزود که دو کشور نباید در مشکلات گذشته زیست کند بلکه با احترام به استقلالیت و حاکمیت ارضی یکدیگر به سوی آیندۀ مسالمت آمیز حرکت کنند.

این دومین نشست گفتگوی افغانستان و پاکستان است که دور نخست آن در ماه جون سال ۲۰۱۵ میلادی در پاکستان برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG