لینک های دسترسی

Breaking News

روند صلح و دیدگاه دوگانۀ حکومت وحدت ملی


شماری از سران جهادی نیز از پیشبرد سری مذاکرات صلح انتقاد کرده اند
شماری از سران جهادی نیز از پیشبرد سری مذاکرات صلح انتقاد کرده اند

سخنگوی رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی می گوید که پیشرفت های قابل ملاحظه در زمینۀ مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان صورت نگرفته است.

مجیب الرحمان رحیمی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که حکومت وحدت ملی برای انجام مذاکرات صلح آماده است و تلاشهایی برای انجام مذاکرات از سوی چین هم شده است، اما به گفتۀ وی پیشرفتهایی دراین مورد تا حال وجود ندارد.

آقای رحیمی گفت که تا حال پلانی برای این گفتگو ها ترتیب نشده و دوتیم –رئیس جمهور و رئیس اجرائیه- هم باید روی مواردی گفتگو کنند.

سخنگوی رئیس اجرائیه گفت که چگونگی مذاکرات، ترکیب هیات مذاکره کننده، طرزالعمل انجام مذاکرات و دیدگاه های مشترک هر دو تیم، مواردی اند که تا هنوز نهایی نشده است.

این در حالی است که روز گذشته حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه گفت که پیشرفتهایی در زمینۀ مذاکرات صلح صورت گرفته است و این مذاکرات به زودی آغاز خواهد شد.

بحران اعتماد

اما چرا اظهارات ضد و نقیض از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان در مورد مذاکرات صلح وجود دارد.

عزیز رفیع رئیس مجتمع جامعه مدنی دلیل اصلی تمام اختلافات و اظهارات ضد و نقیض را، بحران عمیق اعتماد میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه می داند؛ بحرانی که به گفتۀ وی افکار عامۀ افغانستان را به شدت متضرر ساخته است.

آقای رفیع می گوید که این وضعیت اعتماد مردم را در کل نسبت به روند صلح از بین برده می تواند. او می گوید که طرفین نباید با سرنوشت ملت بازی کنند و باید شفافیت جاگزین ابهام در این روند شود.

به باور آقای رفیع از مذاکرات پنهانی نمی توان انتظار دستآورد و موفقیت را داشت. او اضافه کرد که مردم باید به گونۀ شفاف و آشکار بدانند که طرف مذاکرات کیست، در کجا و با چه خط مشی مذاکره می شود و در نهایت پیش شرط های طرفین چیست.

عبدالله عبدالله نیز در نشستی در هند گفته بود که در گفتگو های صلح باید قانون اساسی افغانستان رعایت شود و خواست مردم نیز در نظر گفته شود.

در همین حال قرار است رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز فردا با روسای کمیته های ولسی جرگه در موارد مختلف از جمله گفتگو های صلح صحبت کند.

XS
SM
MD
LG