لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان ۶۰ هزار منسوب پولیس بی سواد دارد


بر طبق احصائیه اداره بین المللی یونسکو، نهادهای مختلف نظامی و پولیس افعانستان بامشکل جدی نبود افراد باسواد مواجه است و تنها در وزارت امور داخله ۷۰ درصد منسوبین پولیس بی سواد استند.

وزارت امورداخله می گوید که به همکاری موسسات همکار بین المللی تلاش های جدی برای رفع این مشکل بزرگ ادامه دارد و وزارت امور داخله مصمم است تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی با تطبیق و اجرای چهار برنامۀ خاص حدود ۱۳ هزار منسوب پولیس را باسواد سازد.

جنرال اکرام الدین یاور، معین اداری وزارت امورداخله می گوید که اکنون حدود ۶۰ هزار منسوب پولیس و پرسونل این وزارت بی سواد است.

آقای یاور می گوید که تلاش های جدی هم جریان دارد که با تطبیق و اجرای چهار برنامه خاص توسط این وزارت به همکاری موسسات و کشورهای مساعدت کننده تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی حداقل ۱۳ هزار پولیس را باسواد بسازد.

جنرال یاور درمورد تعیین این هدف می گوید: "وزارت داخله به همکاری جی آی زید و یونسکو به تعداد ۲۵۰۰ صنف را تا سطح ولسوالی ها ایجاد کرده است که بالاتر از ۳۵ هزار نفر را زیر پوشش عملیه قرار داده است و ما مطمین هستیم که به همکاری دوستان بین المللی تا سال ۲۰۱۶ ما را حمایت قوی می کنند از فلاکت بیسوادی نجات پیدا می کنیم."

پاولو فونتانی، رئیس اداره یونسکو در کابل می گوید که پولیس و نیروی امنیتی باسواد برای یک کشور دموکرات بسیار ضروری است اما متاسفانه بیشتر از ۷۰ فیصد پولیس وزارت داخله افغانستان بی سواد است.

فونتانی می گوید "حدود ۷۰ درصد پولیس افغانستان بیسواد اند که رقم آن حدود یک صد هزار را تشکیل میدهد. چاپان از سال ۲۰۰۸ در باسواد ساختن پولیس افغانستان مساعدت می کند و پلان دارد تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳ هزار پولیس را باسواد سازد."

معین وزارت داخله در مورد برنامه های وسیع وزارت داخله برای سالهای آینده گفت که به همکاری وزارت معارف بخصوص معینیت سواد آموزی و کمیته ملی سواد، وزارت داخله در نظر دارد تا برعلاوه منسوبین پولیس بیشتر از ۳۵ هزار زندانی در سراسر کشور و همچنان حدود ۳۰ هزار پولیس محلی را هم باسواد بسازد.

افغانستان میزان بلند افراد بی سواد را دارد و مطابق احصاییه ملل متحد بالاتر از نه میلیون نفر بالاتر از سن ۱۵ ساله در افغانستان بی سواد اند.

سویدن، فنلند، جاپان و چندین موسسه بین المللی مثل یونسکو و یونیسف از سال ۲۰۰۸ به این سو در بخش سواد آموزی به افغانستان مساعدت های مالی و تخنیکی فراهم می کنند.

هدف اساسی این موسسات آن است که تا سال ۲۰۱۶ میلادی حداقل ۴۰ هزار مربی سواد آموز را تربیت نماید تا این مربیان آموزش دیده ای سواد آموز در کورسهای سواد آموزی در سراسر کشور خدمات ارایه نمایند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG