لینک های دسترسی

Breaking News

ایران و پاكستان سبب افزایش ناامنی در بادغیس است


مقام های محلی ولایت بادغیس در غرب افغانستان از شدت یافتن حملات مخالفین مسلح دولت در این ولایت سخن میزنند. به گفته این مقام ها، كشورهای ایران و پاكستان با حمایت از طالبان سبب افزایش نا امنی در این ولایت شده اند.

شراف الدین مجیدی، سخنگوی والی بادغیس ادعا کرده است كه گروه های مخالف دولت در این ولایت طی چند ماه اخیر دوباره قدرتمند شده اند.

او نا هماهنگی بین قوای افغان در اجرای عملیات را تنها دلیل این امر بیان میكند.

مجیدی گفت: "در این اواخر یك سلسله تشدد و پراكنده گی های عملیات های زودهنگام نیروهای مسلح و یا از جانب دیگر توجه نكردن درست به وضعیت پیوست شده گان بر این روند تاثیر گذاشت. گرچه فعلاً هم دشمن توانایی رویارویی با دولت را ندارد اما گراف حملات دشمن تقریبا در همین ماه های اخیر زیادتر محسوس می شود."

همزمان با این اشرف غنی احمدزی رییس كمیسیون انتقال قدرت نیز كه برای بررسی وضعیت امنیتی ولایات غربی افغانستان به هرات سفر كرده نیز موضوع نا هماهنگی بین قوای امنیتی افغان را تایید میكند.

احمدزی گفت: "پولیس ما ، نظم عامه ما ، قوه 333 و قوه 444 یك پیكر نو است پس ما به نهاد سازی ضرورت داریم و تا نهادها را نهادینه نسازیم ما مشكلات بنیادی خود را حل كرده نمیتوانیم ، همین حالا بین وزارت محترم دفاع و قول اردو ها مشكل انسجام وجود دارد."

نفوذ ایران و پاکستان

سخنگوی والی بادغیس همچنان كشورهای ایران و پاكستان را به نفوذ گسترده در ساحات این ولایت متهم میكند.

شراف الدین مجیدی، سخنگوی والی بادغیس
شراف الدین مجیدی، سخنگوی والی بادغیس
آقای مجیدی میگوید هم اكنون اتباع كشور پاكستان با ایجاد یك پایگاه نظامی در ولسوالی بالامرغاب این ولایت دست به اموزش نیروهای مخالف دولت میزنند.

مجیدی گفت در ناآرامی های ولایت بادغیس دست ایران و پاكستان دخیل هست این یك حقیقت انكار ناپذیر است.

او میگوید چندی پیش در یك گروه 11 نفری كه مصروف ساخت ماین بودند كه در نتیجه ماین در بین خودشان منفجر كرد یك معلم ایرانی نیز در بین كشته شده گان حضور داشت كه نشانگر مداخلات ایران است، اما پاكستانی ها به شكل فیزیكی حضور دارند در بعضی مناطق بادغیس مثلا در ولسوالی بالامرغاب گزارش داریم كه پاكستانی ها یك سری طالبان را برای انجام كارهای تخریبی اموزش میدهند.

اما محمد طاهر صبری، والی بادغیس در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریكا حضور فیزیكی اتباع كشور پاكستان را رد میكند.

صبری گفت: "پاكستانی ها هیچ پایگاهی در ولایت بادغیس ندارند و تنها طالبان در منطقه ای بنام دره بوم طالبان كمی زیاد هستند و سر و سامان دارند و در دیگر ولسوالی ها همانطور مركزی كه از طرف پاكستانی ها حمایت شود و مردم را ترینینگ بدهند اصلا وجود ندارد."

این نخستین بار است كه یك مقام محلی در ولایت بادغیس از حضور گسترده اتباع كشورهای ایران و پاكستان برای برهم زدن امنیت و تقویت مخالفین مسلح دولت سخن میزند.
XS
SM
MD
LG