لینک های دسترسی

Breaking News

صعود بی سابقۀ تیم ملی فوتبال افغانستان در جدول رده بندی فیفا


در تازه ترین جدول رده بندی فیفا، تیم ملی فوتبال افغانستان با داشتن ۲۲۶ امتیاز جایگاه ۱۲۹ را کسب کرد.

پیش از این، افغانستان، تیم ۱۳۳ م جدول رده بندی فیفا بود.

فدراسیون فوتبال افغانستان می گوید که صعود تیم ملی فوتبال آن کشور در جدول های مختلف فیفا، بی سابقه بوده است.

در حال حاضر افغانستان در صدر جدول تیم های جنوب آسیا، هشت تیم اشتراک کنندۀ چلنج کپ ۲۰۱۴ مالدیف و در مقام هژدهم تیم های آسیایی جا دارد.

.
.


رده بندی تیم های فوتبال فیفا بر اساس کارکردگی و انجام مسابقات صورت می گیرد. انتظار
می رود تیم ملی فوتبال افغانستان در سال آینده میلادی بتواند با برگزاری مسابقات دوستانۀ بین المللی، جایگاه خود را در جدول رده بندی بلندتر برود.

مرتضی دانش، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان به صدای امریکا گفت که صعود چهار پلۀ تیم فوتبال آن کشور تنها به خاطر کارکردگی و قهرمانی جام کشور های جنوب آسیا نبوده "بلکه دو پیروزی و یک تساوی که تیم فوتبال افغانستان در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی در مسابقات راه یابی به چلنج کپ آسیا کسب کرد، جایگاه ۱۲۹ جدول رده بندی فیفا را از آن خود کرد."

آقای دانش، برنامه ریزی های جدید فدراسیون فوتبال، راه اندازی لیگ برتر در سطح افغانستان و برنامه ریزی اشتراک اطفال و نوجوانان و به ویژه بانوان را در عرصۀ فوتبال، از دلایلی توجه فیفا به فوتبال افغانستان می داند.

همین اکنون فوتبال لیگ بانوان در شهر کابل وارد دومین دور خود شده و اکنون از شانزده تیم اشتراک کننده در لیگ، چهار تیم به دور نیمه نهایی رقابت ها راه یافتند.

رشد فوتبال بانوان و نوجوانان در افغانستان از گام های مثمری در عرصۀ ریشه یی و حرفه یی ساختن فوتبال در آن کشور به شمار می رود.

راه یابی به جام ملت های آسیا

قرار است تیم ملی فوتبال افغانستان، در ماه می سال ۲۰۱۴ میلادی با اشتراک در رقابت های چلنج کپ آسیا، یکی از مدعیان آن جام باشد.

یکی از امتیازات لقب قهرمانی چلنج کپ آسیا، ورود مستقیم قهرمان آن جام به مسابقات فوتبال ملت های آسیا خواهد بود.

فوتبال افغانستان در این اواخر رشد قابل ملاحظه یی داشته و کسب لقب قهرمانی جام فوتبال کشور های جنوب آسیا، پای بازیکنان آن تیم را در کلپ های فوتبال کشور های مانند هند نیز باز کرد.

همین اکنون چهار بازیکن تیم ملی فوتبال افغانستان در لیگ برتر هند - در شهر ممبئی - بازی می کنند.

حضور بازیکنان افغان ساکن در خارج، برگ برندۀ دیگری برای تیم فوتبال افغانستان حساب شده است. در جام کشور های جنوب آسیا، درخشش بازیکنان لیگ های فوتبال آلمان در تیم ملی فوتبال افغانستان، این امیدواری را ایجاد کرد که فدراسیون فوتبال آن کشور در آینده نیز در پی بازیکنان افغانی الاصل ساکن در خارج از افغانستان باشد.

همین اکنون ندیم امیری بازیکن آلمانی افغانی تبار در تیم ملی نوجوانان آلمان انتخاب شده است.

کارشناسان ورزش به این باور اند که تلاش فدراسیون فوتبال افغانستان و توافق مسوؤلین فدراسیون فوتبال آلمان، زمینۀ حضور آن بازیکنان را در تیم ملی افغانستان میسر ساخته می تواند.
XS
SM
MD
LG