لینک های دسترسی

Breaking News

هفت کارمند موبی گروپ در حملۀ انتحاری کابل کشته شد


طالبان مسوولیت حمله را به عهده گرفته اند.
طالبان مسوولیت حمله را به عهده گرفته اند.

گروه طالبان مسوولیت حملۀ انتحاری شام چهارشنبه در منطقۀ دارالامان کابل را به عهده گرفته است.

تلویزیون طلوع پس از حملۀ مرگبار شام چهارشنبه گزارش داد که یک حمله کنندۀ انتحاری یک موتر غیرنظامیان را که حامل بیش از ۳۰ کارمند "کابورا پرودکشن" بود هدف قرار داد.

این حمله حوالی ساعت پنج شام در نزدیکی سفارت روسیه و مقر شورای ملی افغانستان صورت گرفت که در آن به وسایط و ساختمان های مجاور نیز آسیب رسیده است.

طلوع نیوز در وبسایت خود، رقم کشته شدگان را هفت تن اعلام کرده و نگاشته است که در آن رویداد ۲۶ تن دیگر مجروح شده اند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که سه تن از کشته شدگان رویداد شام چهارشنبه، زنان بوده و در میان زخمی شدگان نیز زنان شامل اند.

محمد اسماعیل کاووسی مسوول روابط عامۀ وزارت صحت افغانستان ضمن تایید رقم کشته شدگان به صدای امریکا گفت که از محل آن رویداد تا ۲۹ زخمی به شفاخانه های کابل منتقل شده است.

گروه طالبان پس از سقوط شهر کندز، در اواخر ماه سپتمبر، کارمندان و تاسیسات تلویزیون های طلوع و یک را اهداف نظامی خوانده تهدید به حمله علیه آنها کرده بود.

تلویزیون طلوع با نشر اعلامیۀ رسمی "حملۀ انتحاری را که غیرنظامیان و افراد بیگناه را هدف قرار می دهد" نکوهش کرده در وبسایت خود نگاشته است ""سوگمندانه اعلام می‌کنیم که موبی گروپ در حمله‌ی هراس افگنانه‌‌ی امروز در جاده دارالامان کابل شش عضوش را از دست داد."

تقیبح حملۀ انتحاری

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور، که مصروف دیدار از سویس می باشد، حملۀ شام چهارشنبه را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییۀ افغانستان، ناوقت چهارشنبه شب، جهت عیادت از مجروحین رویداد به شفاخانۀ ایمرجنسی رفت و با شماری از مجروحین صحبت و دیدار کرد.

رئیس اجراییۀ افغانستان حین عیادت از قربانیان حملۀ انتحاری شام چهارشنبه در کابل
رئیس اجراییۀ افغانستان حین عیادت از قربانیان حملۀ انتحاری شام چهارشنبه در کابل

آقای عبدالله در مصاحبۀ با طلوع نیوز، ضمن محکوم کردن حملۀ انتحاری، آزادی بیان را یک دستآورد مردم افغانستان در چهارده سال اخیر خوانده گفت اینچنین حملات نمی تواند باعث خاموشی مردم شود.

قصر سفید و سفارت ایالات متحده در کابل با صدور اعلامیه یی حملۀ شام چهارشنبه بر کارمندان "کابورا پرودکشن" را محکوم کرده اند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که آزادی مطبوعات از اساسات دمکراسی بوده و باوجود اینگونه حملات، پیشرفت های را که آزادی رسانه های افغانستان در ۱۴ سال اخیر کسب کرده ادامه خواهد یافت."

یوناما یا دفتر معاونت ملل متحد در امور افغانستان نیز در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "این حمله را که باعث کشته شدن افراد غیرنظامی شده است تقیبح می کند."

دفتر یوناما گفته است که حمله بر کارمندان رسانه ها در افغانستان، آن اداره را نگران ساخته است.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران در نیویارک، اتحادیۀ ملی خبرنگاران افغانستان و کمیتۀ مصئونیت خبرنگاران نیز با صدور اعلامیه یی حمله انتحاری بر موتر حامل "کابورا پرودکشن" را محکوم کردند.

باب دیتس، مسوول بخش آسیایی کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران به صدای امریکا گفت "اینگونه حملات که هدف آن سرکوب کردن رسانه های آزاد افغانستان است، در حقیقت حمله مستقیم بر بنیاد و اساسات دمکراسی می باشد."

آقای دیتس از حکومت افغانستان خواست تا هر چه زودتر عاملین این "جنایت" را به جزای اعمال شان برساند.

نجیب شریفی، مسوول کمیتۀ مصئونیت خبرنگاران به صدای امریکا گفت که طالبان پس از پوشش رویداد شهر کندز توسط رسانه ها درک کرده اند که خبرنگاران و رسانه ها عمده ترین مانع در برابر ستراتیژی جنگی آنان در افغانستان می باشند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک دانلود

عکس های این رویداد را در اینجا ببینید:

XS
SM
MD
LG