لینک های دسترسی

Breaking News

سرنوشت ملی پوشان افغان در رقابت با تیم فوتبال کمبودیا


تیم ملی فوتبال افغانستان در میدان هوایی به قصد کمبودیا
تیم ملی فوتبال افغانستان در میدان هوایی به قصد کمبودیا

تیم ملی فوتبال افغانستان، شهر مشهد ایران را به قصد کمبودیا ترک گفت تا در دومین رقابت مقدماتی راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، به مصاف تیم ملی آن کشور برود.

رقابت با تیم کمبودیا، برای ملی پوشان افغان ساده نخواهد بود. ملی پوشان در کنار تلاش برای جبران شکست سهمگین در برابر سوریه در مشهد، می باید مانع خط حملۀ کمبودیا نیز گردند.

حمید جبران، یکتن از بازیکنان پیشین فوتبال افغانستان در ویرجینیا می گوید که در مقایسه با کمبودیایی ها با دو مشکل رو به رو اند.

نخست اینکه روحیۀ ملی پوشان افغان، به باور آقای جبران پس از باخت ۶-۰ در برابر سوریه، متلاشی و درهم ریخته بوده و از سوی هم فشار تلافی آن شکست، بار سنگین تری را بر دوش مربی و بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان به جا گذاشته است.

فیض بهگمان، عضو فدراسیون فوتبال افغان ها در ویرجینیا به "لیگ رادیویی" رادیوآشنا گفت که خط دفاعی افغانستان "از هیچ نگاهی کارکردگی لازمی را که شایستۀ یک تیم ملی باشد، به نمایش نگذاشت."

آقای بهگمان به این باور است که منصور فقیریار، دروازه بان تیم ملی، پس از مصدومیت دراز مدت به میدان رفته بود، و "آمادۀ حضور در همچو یک رقابتی نبود."

اما برخی ها به این باور اند که باخت روز پنجشنبۀ افغانستان در برابر سوریه می تواند تکان دهندۀ خوبی برای مربی، کمک مربی، بازیکنان و به ویژه خط دفاعی تیم ملی فوتبال افغانستان باشد.

علی عسکر لعلی، کمک مربی تیم ملی فوتبال افغانستان ساعتی پس از رقابت با سوریه در صحبت با صدای امریکا گفت که مشکلات متعددی در خط دفاعی و سیستم بازی در داخل میدان ایجاد شد که کنترول بازی را از دست ملی پوشان افغان بیرون کرد.

آقای لعلی بدون اینکه به جزییات بپردازد گفت "تلاش نهایی به خرج خواهیم داد رقابت سوریه را جبران کنیم."

تیم ملی فوتبال افغانستان به تاریخ شانزدهم ماه جون به مصاف کمبودیا خواهد رفت.

رقابت با سوریه

درب تیم ملی فوتبال افغانستان در نخستین رویارویی با سوریه در دقایق ۱۹، ۳۵، ۴۲، ۷۰، ۷۵ و ۹۰ بازی باز شد.

در هر دو نیمۀ بازی، ملی پوشان افغان در ۲۰دقیقۀ نخست بازی، کنترول را در دست داشتند و حتی سوری ها را در برخی حالات دست پاچه هم کردند ولی تیم ملی فوتبال افغانستان بیشترین گول ها را از ضعف و اشتباهات نابخشودنی خط دفاعی خود دریافت کرد.

رامین ندیم، از بازیکنان پیشین لیگ برتر افغانستان در لندن می گوید "وقتی یک تیم گول می خورد تمام ملامتی بر شانه های دروازه بان می افتد حالانکه منصور فقیریار توپ های ساحۀ گرفت خود را مهار کرد."

به باور آقای ندیم ضربات که وارد گول شد، از اشتباهات خط دفاعی افغانستان بود که مهاجمین سوری را فرصت ضربه زدن مستقیم به گول و ضربۀ سر را دادند.

رامین ندیم می گوید که سلاون، مربی تیم ملی فوتبال افغانستان "می باید روی ساختار خط دفاعی تیم تجدید نظر کند و در بخش کنترول و دفاع توپ های بلند تمرینات و ستراتیژی جدیدی را روی دست گیرد."

واکنش ها وتاثیرات آن

شکست و پیروزی، دو عنصر اساسی را در یک رقابت ورزشی تشکیل می دهد. جای شکی نیست که علاقمندان و هواداران هر تیم، خواهان پیروزی تیم های طرفدار شان در میادین ورزشی می باشند.

اما کارشناسان امور روانشناسی می گویند که واکنش تند و نامعقول به خاطر شکست یک تیم، نه تنها که به پیروزی بازیکنان در آینده منجر نمی شود که می تواند "روحیۀ تیم را بیشتر از پیش متلاشی کند."

تیم های نامداری چون برازیل، آلمان، اسپانیا، فرانسه و ... در میادین بین المللی و حتی در داخل خانۀ خود با شکست های سهمگینی رو به رو شده اند که تاریخ ساز بوده است.

جام جهانی ۲۰۱۴ و شکست ۷-۱برازیل در برابر تیم ملی فوتبال آلمان یکی از نمونه هایست که این ادعا را ثابت می سازد هر تیمی می تواند با بهترین آمادگی به بدترین شکل آن شکست بخورد.

برخی از افغان های ساکن در ایالات متحده، کاربران صفحات اجتماعی – فیسبوک، تویتر – از نقاط مختلف جهان، در پهلوی اینکه رقابت افغانستان با سوریه را "مایوس کننده" خوانده اند، برخی ها به این باور اند که شکست و پیروزی در میدان ورزش معمول بوده و نباید ورزشکاران به خاطر نوشته های افغان ها در صفحات انترنیتی و اجتماعی روحیۀ خود را از دست دهند.

کارشناسان عرصۀ فوتبال می گویند "آنچه در رقابت با سوریه اتفاق افتاد را فراموش کرده و متوجه رقابت های بعدی باشند."

XS
SM
MD
LG