لینک های دسترسی

Breaking News

تاجکستان دو قونسلگری خود را در افغانستان مسدود کرد


شیر خان بندر راه عمده تجارتی میان افغانستان و تاجکستان است که این دو کشور توسط پل باهم وصل گردیده است.
شیر خان بندر راه عمده تجارتی میان افغانستان و تاجکستان است که این دو کشور توسط پل باهم وصل گردیده است.

تاجکستان از مسدود نموده موقتی دو قونسلگری خود در ولایات بدخشان و کندز به وزارت خارجه افغانستان خبر داده است. تاجکستان گفته است که قونسلگریهای خود را در شهر فیض آباد و کندز برای مدتی کوتاه نسبت تهدید اندک امنیتی مسدود نموده است.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که یاد داشت مسدود کردن این نمایندگی های دپلوماتیک را دریافت کرده اند. آقای مستغنی گفت که بستن این نمایندگی ها مؤقتی بوده و تاثیری بر روابط دوکشور ندارد.

تاجکستان بر علاوه بر فیض اباد و کندز در شهر مزار شریف نیز قونسلگری دارد بنا به گفته وزارت خارجه افغانستان این قونسلگری مسدود نه شده است.

آقای مستغنی می گوید که "یگانه تاثیر بستن این قونسلگریها اینست که هموطنان ما که در فیض آباد و کندز ویزه تاجکستان را اخذ می نمود، حال آنها ویزه های خود را در کابل از سفارت تاجکستان و در مزارشریف از قونسلگری این کشور بدست خواهند آورد.:"

افغانستان با تاجکستان در پهلوی روابط حسنه سیاسی روابط گسترده اقتصادی و تجارتی نیز دارد.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان خان جان الکوزی به صدای امریکا گفته است که در حال حاضر تجارت سالانه میان افغانستان و تاجکستان به یک میلیارد دالر می رسد که در آن صادرات اموال پاکستانی بدست تجار افغان نیز شامل است.

آقای الکوزی می گوید "بزرگترین راه ترانزیتی ما از شیر خان بندر می گذرد که تمام اموال از این راه صادر و وارد می شود، اگر قونسلگری بسته شود یک کمی مشکلات بمیان می آید که مردم فیض اباد، تخار و کندز مجبور می شوند ویزه های خود را در کابل یا مزار شریف بدست بیاورند." به گفته آقای الکوزی افغانستان و تاجکستان بازار های کشترک دارند که به قونسلگری ها ضرورت است.

تاجکستان در حال حاضر به طور عمومی از طریق افغانستان به پاکستان پخته و آهن صادر می کند و از جانب افغانستان به تاجکستان میوه جان افغانی و پاکستانی و همچنان بوره صادر می شود.

حکومت افغانستان گفته است که برای امنیت نمایندگی های دیپلوماتیک و سیاسی کشور های خارجی در افغانستان توجه جدی می نماید.

XS
SM
MD
LG