لینک های دسترسی

Breaking News

کندز میدان نبرد سیاسی و نظامی


ولسوال امام صاحب از امکان سقوط آن ولسوالی هشدار می دهد
ولسوال امام صاحب از امکان سقوط آن ولسوالی هشدار می دهد

از چهار روز به اینسو جنگ شدید بین طالبان و نیرو های افغان –عمدتاً پولیس محلی- در چندین ولسوالی کندز به ویژه ولسوالی امام صاحب و مرکز آن ولایت جریان دارد.

محمد عمر صافی، والی کندز به صدای امریکا گفت که طالبان با راه اندازی عملیات در چندین استقامت می خواستند که ولایت کندز را کاملاً سقوط دهند، اما به گفتۀ وی شورشیان با دادن تلفات سنگین مجبور به عقب نشینی شدند.

آقای صافی گفت که ولسوالی امام صاحب به کلی در تصرف نیرو های افغان بوده و هم اکنون نیرو های تازه دم به شمول کماندو ها در آن ولسوالی مستقر شده اند. اما ولسوال امام صاحب به رسانه ها گفته است که اگر نیرو های کمکی به آن ولسوالی نرسد، به زودی امام صاحب به دست طالبان خواهد افتاد.

شمار دقیق جنگجویان طالب تا هنوز مشخص نشده است. با اینحال امام الدین قریشی ولسوال امام صاحب مدعی است که کم از کم ۲۰۰۰ جنگجوی طالب بر آن ولسوالی یورش برده و تنها ۵۰ تا ۶۰ پولیس محلی در برابر آنان مقاومت می کند.

طالبان در گذشته نیز حملاتی را در ولایت کندز انجام می دادند اما به گفتۀ مقام های محلی اینبار با آغاز عملیات بهاری طالبان که امسال به نام "عزم" راه اندازی شده است، حملات شدیدتر از گذشته است.

پولیس محلی یا جبهۀ مقاومت

بخش زیاد نیرو هایی که تا کنون در کندز به ویژه ولسوالی های آن ولایت با طالبان درگیر بوده اند، پولیس محلی است که مرکب از جنگجویان پیشین جهادی و فرماندهان محلی می باشد.

احمد ضیا مسعود، مشاور رئیس جمهور افغانستان که برای بررسی وضعیت در کندز به آن ولایت سفر کرده است، نقش فرماندهان جهادی را در دفع حملات طالبان مهم توصیف کرد و گفت که مقاومت و نقش محافظتی آنان سبب جلوگیری از پیشروی طالبان شد.

در همین حال امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، حکومت را به تلاش برای محو "بقایای جبهۀ مقاومت" در کندز متهم کرده است. آقای صالح در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که جدی نگرفتن وضعیت در آن ولایت می رساند که "حلقات مشخصی در کابل پیشروی طالبان را در کندز از دید استراتیژیک و درازمدت مفید می پندارند".

اما شمار دیگر از منتقدین مدیریت ضعیف حکومت و جدال سیاسی درونی میان رهبران حکومت وحدت ملی را دلیل عمدۀ بروز این وضعیت می دانند.

میرزا محمد یارمند، معیین پیشین وزارت امور داخلۀ افغانستان در صحبت با تلویزیون آشنا استدلال کرد که از یکسو مقام های محلی تحلیل قوی از وضعیت را به مقام های مرکزی ارایه نکرده اند و از سوی دیگر کشیدگی سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی سبب شده است که به این موضوع با جدیت پرداخته نشود.

موج تازۀ حمله های طالبان در شمال افغانستان در حالی شدت کسب می کند که با پایان ماموریت جنگی نیرو های ناتو، سربازان افغان تمام سوق و اداره و انجام عملیات نظامی و امنیتی را در کشورشان عهده دار شده اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG