لینک های دسترسی

Breaking News

ملا منصور: در نبود خارجیها افغانها به تفاهم می رسند


رهبر طالبان گفته است که در کنار مسایل دینی، علوم معاصر در مدارس ساحات زیر ادارۀ طالبان تدریس شود
رهبر طالبان گفته است که در کنار مسایل دینی، علوم معاصر در مدارس ساحات زیر ادارۀ طالبان تدریس شود

ملا محمد منصور رهبر طالبان در پیامی به مناسبت عید قربان، بار دیگر خروج نیروهای خارجی را از افغانستان کلید استقرار صلح در آن کشور خوانده است. او گفته است که در نبود نیروهای خارجی، مشکلات افغانها از طریق تفاهم حل شده می تواند.

در این پیام آمده است که اگر حکومت افغانستان خواستار تامین صلح است، پیمانهای امنیتی خود را با کشورهای خارجی که در افغانستان حضور دارند، فسخ کند.

ملا منصور بدون اشارۀ به دفتر مشخصی گفته است که دفتر سیاسی طالبان صلاحیت مذاکرات را دارد و از چند سال به اینسو تلاشهای سیاسی آن گروه را به پیش می برد.

همسایگان شمالی

رهبر طالبان از همسایگان شمالی افغانستان خواسته است که نباید طالبان را خطر بپندارند. او ادعا کرده است که حکومت افغانستان پس از پیروزی های طالبان در شمال، آن گروه را به مثابۀ خطر به کشورهای آسیای مرکزی معرفی کرده است.

پس از تشدید درگیریها در شمال افغانستان، مقامهای افغان هشدار دادند که افزایش حضور طالبان و سایر گروه های تندرو در ولایتهای شمالی می تواند با گسترش نفوذ تندروان به کشورهای همسایۀ شمالی افغانستان توأم باشد.

در پیام عیدی ملا منصور، موجودیت انشعاب در صفوف طالبان "افواهات بی اساس" خوانده شده و از طالبان به ویژه دوستان گله مند خواسته شده است تا وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند.

اما پیش از این، ملا عبدالمنان نیازی، سخنگوی آن دسته طالبان که با رهبری ملا منصور مخالفت دارد، به خبرگزاری رویترز گفته بود که مذاکرات میان ملا منصور و قوماندانان ناراضی طالبان ناکام شده است. او گفته است که اختلافات بر سررهبری طالبان حل نا شده باقی مانده و ممکن است که به انشعاب طالبان بیانجامد.

هشدار به طالبان

ملا منصور همچنان به طالبان هشدار داده است که اگر کسی در صفوف طالبان با افراد ملکی بی پروایی کند، یا سبب تلفات غیرنظامیان شود و یا هم با زندانیان رفتار غیر شرعی کند، به شدت پیگرد شده و مجازات خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس گزارشهای ملل متحد و سایرنهاد های مستقل، طالبان عامل بیش از ۷۰ در صد تلفات غیرنظامیان در افغانستان اند.

رهبر طالبان همچنان جنگجویان آن گروه را به حفاظت تاسیسات و خدمات عامه و شخصی ترغیب کرده است. او همچنان بدون اشارۀ مشخص، از موسسات خیریۀ بی طرف قدردانی کرده و گفته است که در کارهای آنان سهولت ایجاد می کند.

اما طالبان در اکثر موارد عامل بم گذاریهایی خوانده می شوند که سبب تخریب اماکن عامه، جاده ها، پل و پلچک ها می شود. همچنان این گروه چندین بار مانع کار موسسات و امداد رسانان شده است، که تازه ترین آن ممانعت از برنامۀ تطبیق واکسین در ولایت کندهار می باشد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG