لینک های دسترسی

Breaking News

تمدید ماموریت جنگی امریکا، تشدید خشونت یا تامین امنیت


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ماموریت جنگی نیروهای کشورش در افغانستان را با صدور فرمان اجرایی برای یک سال دیگر تمدید کرد. درهمین حال، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که کابل روی همکاری شرکای بین المللی خود در تامین امنیت از جمله همکاری در "دفاع مشروع" حساب می کند.

روزنامۀ نیویارک تایمز در گزارش شام جمعه خود، نگاشته است که آن فرمان اجرایی رئیس جمهور اوباما تایید می کند که سربازان امریکایی برای یک سال دیگر نقش مستقیمی در جنگ افغانستان خواهند داشت.

بر اساس مطلب این روزنامه امریکایی، فرمان رئیس جمهور اوباما همچنان حملات هوایی نیروهای امریکایی را تحت شرایط مشخصی مجاز قرار می دهد که عملیات نظامیان افغان را حمایت کند. و همچنان به سربازان پیادۀ امریکایی اجازه می دهد تا در موارد مشخص، در عملیات علیه طالبان، سربازان افغان را همراهی کنند.

این روزنامه همچنان گفته است که تمایل اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به حضور نظامی ایالات متحده در آن کشور نیز در اتخاذ این تصمیم کمک کرده است.

تمایل حکومت افغانستان

اگرچه نظیف الله سالارزی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان از تمایل یا استقبال حکومت افغانستان تحت ریاست جمهوری محمد اشرف غنی، به صراحت سخن نگفته است، اما وی گفت که مطابق توافقنامه امنیتی بین واشنگتن و کابل، حکومت افغانستان از همکاری شرکای بین المللی خویش در جنگ با دهشت افگنی، آموزش نیروهای امنیتی افغان و کارآموزی برای نیروهای افغان حمایت می کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:24 0:00
لینک دانلود

آقای سالارزی همچنین تاکید کرد که رهبری عملیات های جنگی و امنیتی در افغانستان به عهده افغان ها باقی خواهد ماند.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در خصوص اجراأت عملیات هوایی نیروهای امریکایی در جنگ با تندروان در افغانستان گفت کار روی تهیه یک طرزالعمل در این باره جریان دارد.

طبق گزارش نیویارک تایمز، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان نشستی با مشاورین امنیت ملی اش در هفته های اخیر، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

رئیس جمهور باراک اوباما، جامعۀ بین المللی و رهبری حکومت پیشین افغانستان نیزدر اوایل سال جاری گفته بود که اردوی ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ هیچ گونه نقش جنگی در افغانستان نخواهد داشت.

نظرات متفاوت تحلیلگران

با این همه، آگاهان مسایل سیاسی افغان، در رابطه به تمدید ماموریت جنگی نیروهای امریکایی، نظریات متفاوت دارند. برخی از این تحلیلگران، این اقدام رئیس جمهور امریکا را نقض توافقنامه امنیتی و ضربه ای به روند صلح می دانند؛ حال آنکه شماری دیگر، آن را یک ضرورت برای نیروهای امنیتی افغان در جنگ علیه تندروان می دانند.

وحید مژده، تحلیلگر سیاسی در کابل می گوید که تمدید ماموریت جنگی نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۵ باعث تشدید خشونت ها در افغانستان می شود. او می افزاید که این امر بر روند مذاکرات صلح افغانستان با مخالفین حکومت نیز صدمه وارد میکند.

اما جاوید کوهستانی، آگاه مسایل سیاسی در کابل، همکاری نیروهای نظامی امریکایی با نیروهای افغان را ضروری می داند. او به آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گفت که "به پشتیبانی هوایی نیروهای ایالات متحده به منظور کمک به عملیات نیروهای افغان در جنگ با شورشیان ضرورت است."

همزمان با نشر خبر تمدید ماموریت جنگی نیروهای امریکایی، شماری از قانون گذاران افغانستان خواستار نشست فوق العاده ای به منظور بحث روی قرارداد امنیتی دو جانبه بین واشنگتن و کابل شدند.

با این حال، این تقاضا، با اعتراض شماری از قانون گذاران دیگر در ولسی جرگه مواجه شد. آنان اتهام وارد کردند که پیشنهادکنندگان نشست فوق العاده، عوامل خارجی و حکومت افغانستان استند نه قانونگذار ملت.

گزارش رونامۀ نیویارک تایمز حاکی است که این تغییر رویکرد حکومت ایالات متحده به تمدید ماموریت جنگی نیروهایی امریکایی به نحوی با پیشروی تندروان گروه جهادی دولت اسلامی در عراق ارتباط دارد که باعث بروز انتقاداتی شد که رئیس جمهور ایالات متحده تمامی سربازان امریکایی را بدون این که اردوی عراق کاملاً آماده شده باشد، از آن کشور خارج کرد.

مقامات امریکایی به شرط افشا نشدن نام های شان، جزئیات تمدید ماموریت جنگی نیروهای امریکایی را در صحبت با آژانس خبررسانی اسوشیتدپرس تائید کرده اند.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG