لینک های دسترسی

Breaking News

کنینگهم: حکومت وحدت ملی هیچ بدیلی ندارد


جیمز کنینگهم سفیر سابق ایالات متحده برای افغانستان
جیمز کنینگهم سفیر سابق ایالات متحده برای افغانستان

جیمز کنینگهم سفیر سابق ایالات متحده در افغانستان میگوید در آستانۀ ایجاد حکومت وحدت ملی نیز گروه ها و اشخاص مختلف سیاسی وجود داشتند که با تشکیل چنین حکومت مخالفت میورزیدند و حتی بعضی ها "تهدید میکردند" که مشکلاتی را فراسوی ایجاد حکومت وحدت ملی ایجاد کنند. آقای کنینگهم در مصاحبۀ اختصاصی با تلویزیون آشنا گفت که او نمیتواند از این گروه ها و یا اشخاص به طور مشخص نام ببرد، اما اکنون نیز به این باور است که حکومت وحدت ملی در افغانستان "هیچ بدیلی" ندارد.

آقای کنینگهم که به مناسبت یک سالگی حکومت وحدت ملی با تلویزیون آشنای صدای امریکا در واشنگتن صحبت میکرد، گفت که حکومت کنونی افغانستان با مشکلات فراوانی مواجه خواهد بود، اما او خوشبین است که همکاری میان سران حکومت و تیم های مربوطۀ شان، نتیجه خواهد داد. سفیر پیشین ایالات متحده افزود که احتمال ناکامی تلاش ها برای ایجاد حکومت وحدت ملی وجود داشت، اما جناح های دخیل میدانستند که این کار، و عملی کردن همکاری ها، "یگانه و یقیناً بهترین" گزینه بود.

وقتی از آقای کنینگهم راجع به اوضاع امنیتی افغانستان پرسیده شد، گفت: "ما میدانستیم که طالبان امسال برای بهره برداری، ممکن بر حکومت و نیرو های امنیتی فشار وارد کند." وی افزود که با آنهم، حکومت و نیرو های امنیتی افغان از خود ثابت قدمی نشان داده و با وجود بعضی عقب نشینی های موقتی، در میدان نبرد پیروز بوده اند.

سفیر پیشین ایالات متحده برای افغانستان در این مصاحبه اش از مسئولیت های پاکستان در راستای مبارزه با دهشت افگنان نیز یاد کرد و گفت آن کشور باید بداند که "هیچ فرقی میان طالبانی که در پاکستان و افغانستان میجنگند، وجود ندارد"، و در برابر همۀ تندروان باید اقدامات جدی نماید.

جیمز کنینگهم، رئیس جمهورغنی را به خاطر تلاش هایش برای یافتن راه بهتر بحث با پاکستان ستود و گفت که او در این زمینه، از جرأت سیاسی کار گرفت. سفیر پیشین به این باور است که افغانستان برای موفقیت در راه ثبات و صلح، به دو چیز اساسی نیاز دارد: یکی حمایت دوامدار مالی، سیاسی و نظامی جامعۀ جهانی، و دوم، ادامۀ دست آورد های خود حکومت و مردم افغانستان.

مصاحبۀ جیمز کنینگهم سفیر سابق ایالات متحده برای افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00

XS
SM
MD
LG