لینک های دسترسی

Breaking News

پیامد توقف حملات امریکا بر طالبان چیست؟


حملات طالبان در چند هفتۀ گذشته شدت بی پیشنه کسب کرده است
حملات طالبان در چند هفتۀ گذشته شدت بی پیشنه کسب کرده است

تحلیلگران می گویند که توقف حملات امریکا بر طالبان می توان شورشگری آن گروه را بر نیرو های افغان شدیدتر سازد.

وزارت دفاع ایالات متحده به تازگی اعلام کرد که بعد از دوم جنوری ۲۰۱۵ گروه طالبان به شمول ملا محمد عمر، رهبر آن گروه، هدف قرار نخواهد گرفت، مگر اینکه آنان دست به اقدامی بزنند که تهدید مستقیم بر منافع امریکا تلقی گردد.

شماری از تحلیلگران به این باورند که این اقدام امریکا برای گروه طالبان فرصتی است تا بر سر میز مذاکره بنشیند. در عین حال این امر می تواند حملات شورشیان طالب را بر نیرو های امنیتی افغان تشدید بخشد.

پیتر بُرگن، پژوهشگر در بنیاد امریکای نوین به صدای امریکا گفت که اعلام این موضوع از سوی حکومت امریکا، برای طالبان تعجب آور نیست، زیرا ایالات متحده از قبل تعهد کرده بود تا مأموریت جنگی خود را تا پایان ۲۰۱۴ در افغانستان اختتام ببخشد.

آقای برگن استدلال می کند که این وضعیت ممکن طالبان را به حملات بیشتر بر سربازان افغان تشویق کند و نیرو های امنیتی افغان که تمام مسوولیت های امنیتی را به دوش می گیرند، تلفات بیشتری را متقبل شوند.

جاوید کوهستانی، تحلیلگر سیاسی و نظامی افغان، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که هدف قرار ندادن گروه طالبان بر اساس توافقنامه دو جانبه امنیتی میان کابل و واشنگتن صورت می گیرد، ولی این اقدام در عین حال، می تواند طالبان را تشویق کند تا بر خلاف امریکا دست به اقدام نزنند و دست از خشونت بردارند.

او استدلال می کند که منطق این اقدام امریکا، بیشتر تمرکز بر این دارد تا طالبان را به گفتگو های مدنی و حل مشکلات از طریق مذاکرات ترغیب کند.

احمد سعیدی، تحلیلگر سیاسی افغان، نیز به این باور است که با این اقدام، امریکا برای طالبان اطمینان می دهد که اگر آن گروه می خواهد که از جنگ دست بکشد و از راه مذاکره و مصالحه پیش بیاید، امریکا با آنان مشکل نخواهد داشت.

همکاری پاکستان

مقامات حکومت افغانستان بار ها پاکستان به ویژه سازمان استخباراتی آن کشور را متهم کرده اند که طالبان را آموزش می دهند، تجهیز می کنند و در نهایت آنان را برای اعمال تخریبی به افغانستان، می فرستند. بنابراین، بدون همکاری اسلام آباد با کابل، طالبان حاضر به مذاکراه نخواهند شد.

اما تحلیلگرانی چون آقای سعیدی می گویند که حملۀ اخیر طالبان بر یک مکتب در پشاور که بیش از ۱۴۰ کشته و کم از کم ۱۰۰ زخمی برجاگذاشت، به پاکستان رسانده است که دهشت افگنان دست پروردۀ آنان بر پاکستانی ها نیز رحم نخواهند کرد و در نهایت اسلام آباد را ناچار ساخت تا برای مبارزه با دهشت افگنی با افغانستان همکاری کند.

اگر این اقدام ایالات متحده به مثابه تشویق طالبان بر میز مذاکره باشد، این اولین بار نیست که گروه طالبان در راستای پیوستن به روند تشویق می شوند. حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز به خاطر ترغیب طالبان به میز مذاکره، آنان را "برادران نا راضی" خطاب کرد. ولی پاسخ طالبان تشدید حملات بود.

اکنون محمد اشرف غنی، رئیس جمهور جدید افغانستان، طالبان را مخالف سیاسی خطاب کرده و از آنان خواست تا دست از خشونت بردارند، ولی در یک ماه گذشته، طالبان تنها در شهر کابل بیش از ده حمله انتحاری را سازماندهی کردند که به باور شماری از تحلیلگران علامت عدم تمایل طالبان به مفاهمه است.

با اینحال، آگاهان می گویند که هرگاه منابع تمویل مالی طالبان قطع گردد، آنان ناچار خواهند شد تا دست از خشونت کشیده به روند صلح بپیوندند و این کار زمانی می تواند تحقق یابد که پاکستان دست از حمایت طالبان بر دارد و با کابل همکاری صادقانه کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG