لینک های دسترسی

Breaking News

جشوارۀ فلم زنان هرات با سخنان رولا غنی افتتاح شد


در جمع ۳۰۰ فلم پیشنهاد شده برای این جشنواره ۱۳ فلم افغانی نیز شامل است
در جمع ۳۰۰ فلم پیشنهاد شده برای این جشنواره ۱۳ فلم افغانی نیز شامل است

جشنواره بین المللی فلم زنان هرات، محصول مشترک خانه فلم رویا و بنیاد آرمان شهر است که در ارگ تاریخی هرات و با بیانیه خانم رولاغنی بانوی اول افغانستان افتتاح شد.

در سومین دور از جشنواره فلم زنان در کنار اشتراک شماری از بازیگران و کارگردانان کشورهای افغانستان،‌ ایتالیا، ‌هند، تاجیکستان، ‌ایالات متحدۀ امریکا و ‌انگلستان، فرهاد دریا آوازخوان مشهور افغان نیز اشتراک نموده بود.

رویا سادات یکی از مسئولان برگزاری این جشنواره ؛ متبارز ساختن نقش زنان و تساوی جنسیتی در عرصه های مختلف جامعه را از اهداف مهم این فستیوال زنانه برشمرد.

انجنیر لطیف احمدی یک تن از کارگردانان افغان که در این جشنواره اشتراک کرده بود، برگزاری برنامه های اینچنینی را، راهكاری مناسب در جهت ارتقای تجارب هنرمندان افغان عنوان می کند. او این جشنواره را روزنۀ امید برای تفکر خوب و پیام بسیار عالی برای سینما خواند.

فرهاد دریا خوانندۀ پرآوازه افغان نیز دلیل حضورش رادر این جشنوارۀ فلم، همصدایی با زنان برای رنگ گرفتن حضورشان در عرصۀ سینما و تیاتر در افغانستان بیان کرد.

آقای دریا گفت " افغانستان امروز در شرایطی نفس می کشد که دست ها از هزار سو گلویش را می فشارد و صدایش را می خواهد خاموش بسازد و فرق نمی کند که صدا باشد یا هنر باشد یا موسیقی باشد هر کدام جلوه هایی از همان گلویی می شود که می تواند فریادهای خفته را بلند کند و اشتراک من در کنار سینماگران به این دلیل است که یکی از گونه ها برای فریاد ها باشم."

از سوی دیگر ماریا بشیر فعال حقوق زن در هرات در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریکا، این جشنواره زنانه را گامی مستحکم در راستای آگاهی دهی به زنان افغان برای بيرون رفت از مشكلات شان در جامعه کنونی برمی شمارد.

خانم بشیر گفت " این می تواند یک جواب دندان شکن و قاطع در مقابل مخالفین و کسانی باشد که نمی خواهند در اول قانون اساسی افغانستان و در ادامه قانون منع خشونت علیه زنان تطبیق شود."

رهنورد زریاب یک تن از فرهنگیان افغان نیز در مراسم افتتاحیه این جشنواره از روسای حکومت وحدت ملی خواست تا در راستای نهادینه شدن فرهنگ سینما و توجه مردم به هنرمندان از هیچ تلاشی دریغ نورزیده و ‌از این نیروی عظیم به نفع صلح ،‌ثبات و ایجاد عدالت در کشور استفاده نمایند.

آقای زریاب گفت " سینما وضع نابسامانی دارد، ۶۰ سال پیش ما تقریباً در تمامی شهرهای بزرگ کشورمان سینماها داشتیم اما امروز حتا در این سرزمین فرهنگ خیز و فرهنگ پرور سینما نداریم و این یک فاجعۀ بزرگ هنری می تواند باشد."

گفته می شود که ۳۰۰ فلم در قالب های داستانی، ‌مستند و انیمیشن به شمول ۱۳ فلم افغانی توسط کارگردان های مختلف دنیا به این جشنواره سه روزه ارسال شده است که تنها ۶۳ فلم جواز نشر را به دست آورده است.

XS
SM
MD
LG