لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانیها از عضویت افغانستان در سازمان جهانی تجارت


افغانستان یک ماه پیش عضویت سازمان جهانی تجارت را کسب کرد.
افغانستان یک ماه پیش عضویت سازمان جهانی تجارت را کسب کرد.

تا زمانیکه اقلام تولید شده در داخل افغانستان با معیارهای جهانی برابر نشود، عضویت آن کشور در سازمان جهانی تجارت به ضرر صنعتگران افغان است.

صنعتگران ولایت هرات با ابراز این نگرانی می گویند که در چنین وضعیتی کشورهای همسایه می توانند از فرصت استفاده کرده و بازار های افغانستان را به دست گیرند.

حدود یکماه پیش ۱۶۲ کشور در سازمان جهانی تجارت با اکثریت آراء عضویت افغانستان را در آن سازمان تصویب کردند.

وزارت تجارت افغانستان از این انکشاف استقبال کرده و آن را برای رشد اقتصاد و افزایش صادرات آن کشور موثر خواند، اما رفته رفته این موضوع مایۀ نگرانی شماری از تاجران و صنعتگران شده است.

توريالی غوثی معاون اتحاديه صنعتگران هرات می گوید که تا هنوز توليدات شماری از فابریکه های داخلی با معيارهای جهانی برابر نيست و اين موضوع می تواند مشكلات زيادی را برای سرمایه گذاران افغان به وجود آورد.

شماری دیگر از تاجران استدلال می کنند که افغانستان در بازار جهانی به عنوان یک کشور مصرفی مطرح است که به گفتۀ آنان نزدیک به ۹۰ درصد نیازمندی های خود را از بیرون وارد می کند.

يعقوب مشعوف منشی اتحادیه تولید و تورید کننده‌گان مواد غذایی در هرات می گوید که عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی فرصت را برای كشورهای همسايه مساعد می کند تا برای کالاهایشان سود جویی کرده و بازارهای افغانستان را اشغال كنند.

مسوولان اتاق های تجارت و صنایع هرات نیز این موضوع را می پذیرند که بسته بندی کالاهای افغانی با معیارهای جهانی برابر نبوده و در کوتاه مدت می تواند مشکلاتی را برای تولید کننده‌گان داخلی به وجود آورد.

اما خلیل احمد یارمند مدیر عامل اتاق های تجارت هرات می گوید که شامل شدن افغانستان در سازمان تجارت جهانی می تواند یک شانس طلایی برای معياری نمودن کالاهای تجارتی و صادراتی این کشور به شمار رود.

آقای یارمند از حکومت افغانستان می خواهد تا با ایجاد یک برنامه منظم تجارتی از تولید کننده‌گان داخلی در پارک های صنعتی کشور حمایت کامل به عمل آورد.

افغانستان از سال ۲۰۰۴ میلادی در صدد کسب عضویت سازمان جهانی تجارت بود که سرانجام در دهمين نشست وزيران عضو این سازمان موفق به کسب عضویت آن نهاد جهانی شد.

XS
SM
MD
LG