لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی تازۀ زنان افغان – داعش


زنان در هرات می گویند که نادیده گرفتن داعش می تواند دستآورد های اخیر زنان را با خطر روبرو سازد
زنان در هرات می گویند که نادیده گرفتن داعش می تواند دستآورد های اخیر زنان را با خطر روبرو سازد

ترس از حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان روز به روز در حال بیشتر شدن است؛ گروهی افراطی که نشانه هایی از آن در ولایت های فراه، هلمند، زابل و حتا ولسوالی شیندند هرات دیده شده است.

در آستانۀ روز جهانی زن، این موضوع بیشتر از همه زنان فعال جامعۀ افغانی را نگران ساخته است. شماری از آنان تشویش دارند که مبادا دستآورد های اخیر زنان با خطر روبرو شود.

خالده خرسند رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در ولایت هرات، نگرانی دارد که با ظهور عمال داعش در افغانستان، هراس از آن می رود که زنان دوباره خانه نشین شوند.

گروه دولت اسلامی در ساحات زیر تصرف خود در سوریه و عراق قوانین سختگیرانۀ شرعی را آن گونه که در رژیم طالبان در افغانستان نافذ بود، در عمل پیاده می کنند.

خانم خرسند به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که مصروفیت زنان افغان برای سهمگیری در قدرت باعث شده است تا آنان تهدید داعش را جدی نگیرند.

خالده خرسند رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در ولایت هرات
خالده خرسند رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در ولایت هرات

خانم خرسند گفت "نخستین قربانی تندروی مذهبی آنهم به شکل داعشیزم ، زنان استند پس اگر داعش حتی عسکر نفرستد و تنها فرهنگ داعشیزم در افغانستان مخصوصاً در هرات پیاده شود خیلی زود با رادیکالیزم مذهبی که در لایه های پایین جامعه شکل گرفته پیوند میخورد."

پیشتر از این نیز فرهنگیان افغان و مسوولان ادارات حفاظت از میراثها و آبدات تاریخی ابراز نگرانی کرده بودند که مبادا عمال داعش با استفاده از افغان هایی که سواد و قدرت تحلیل ندارند و ارزش افتخارات نیاکان شان را درک نمی کنند، دست به تخریب داشته های فرهنگی افغانستان بزنند، آنچنانیکه در شهر موصل عراق کردند.

نسخۀ خطرناکتر طالبان

سویتا درانی مدافع دیگر حقوق زن در ولایت هرات نیز این موضوع را نگران کننده می خواند ، اما میگوید که دلیل خاموش ماندن زنان افغان در برابر این پدیده وحشتناک، ترس از قدرت گرفتن بیشتر آنها است.

خانم درانی هراس دارد که مبادا دستاورد های یک دهۀ اخیر زنان از بین برود و "پدیدۀ طالبان به شکل خطرناکتر" دوباره وارد جامعه شود.

مسوولین کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات اما حضور این گروه هراس افگن را برای مردان و زنان خطرناک می دانند.

عبدالقادر رحیمی رییس این کمیسیون در هرات می گوید تا زمانیکه امنیت در افغانستان به طور کامل تامین نگردد نگرانی از نقض حقوق افراد به ویژه زنان وجود خواهد داشت.

رحیمی گفت " هر گروه افراطی دیگری که در افغانستان قد بیافرازد باز یک قسمت از حقوق مدنی مرد و زن افغان سلب میشود مگر بیشتر لبه تیز تیغ به سمت خانم ها است و از نظر من نا امنی به صورت کل میتواند ناقض حقوق زنان باشد."

با این همه تاج محمد جاهد قوماندان نیروهای اردوی ملی در غرب افغانستان، از آمادگی کامل نیروهای امنیتی برای مقابله با هر نوع گروه هراس افگن سخن میزند.

جنرال جاهد همچنان از راه اندازی عملیات هایی خاص برای از بین بردن شبه نظامیان داعش در ولسوالی شیندند هرات و ولسوالی بالابلوک ولایت فراه خبر میدهد.

این نگرانی ها در حالی ابراز می شود که رئیس جمهور افغانستان در مراسمی به مناسبت روز جهانی زن با تاکید بر تعهدات حکومت در قبال زنان گفت که دستآورد های سالیان گذشتۀ زنان افغان تقویت و حفظ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG