لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات غیرنظامیان در شمال افزایش یافته است – حقوق بشر


در میان قربانیان زنان و کودکان نیز شامل است
در میان قربانیان زنان و کودکان نیز شامل است

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان می گویند که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال روان در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته در ولایت های شمالی افغانستان ۲۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس آمار ارایه شده، در شش ماه نخست سال روان شمار تلفات غیرنظامیان در شمال افغانستان به ۱۲۵ نفر می رسد، حالانکه این رقم در سال گذشته کمتر از ۹۰ نفر بود.

سید محمد سامع رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان می گوید که بیشترین تلفات غیرنظامیان در ولایت سرپل و کمترین آن در ولایت سمنگان به ثبت رسیده است.

آقای سامع گفت که از آغاز سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۵۳ غیرنظامی – ۴۴ مرد، هشت زن و یک کودک- در شمال افغانستان کشته شده و به گفتۀ وی ۸۲ نفر دیگر در جریان خشونتها و انفجارها زخمی شده اند.

این مقام کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز تاسف گفت که امسال چهار مورد محاکمۀ صحرایی در سرپل و دو مورد در ولایت جوزجان به ثبت رسیده است.

از دید اکثر کارشناسان فقدان حاکمیت قانون و چالشهای امنیتی سبب شده است تا افراد مسلح غیر مسوول و زورمندان محلی در شماری از روستاها قانون را در دست بگیرند.

از سوی دیگر، مسوولان محلی در ولایت بغلان نیز از افزایش تلفات غیرنظامیان در آن ولایت در جریان دو ماه گذشته خبر می دهند.

مسولان صحی در بغلان گفته اندکه در دو ماه گذشته بیشتر از ۱۴۰ زخمی ناشی از درگیریهای مسلحانه، انفجار و حملات انتحاری به مراکز صحی آن ولایت منتقل شده اند.

گزارش کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان ولایتهای بلخ، جوزجان، فاریاب، سرپل و سمنگان را تحت پوشش قرار داده است.

XS
SM
MD
LG