لینک های دسترسی

Breaking News

اکثر نظامیان افغان جنگ بر ضد فساد را موجه میدانند - سروی


این سروی در ۱۱ ولایت صورت گرفته است.
این سروی در ۱۱ ولایت صورت گرفته است.

انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان با انجام تحقیقی زیر نام "روند افراط گرایی در میان صفوف پولیس ملی افغانستان" در ۱۱ ولایت افغانستان، میزان ایده های افراطی را در صفوف پولیس ملی افغانستان بررسی کرده است.

اختلاف ایدیولوژیک، شکایت و نارضایتی، نفوذ و تهدید طالبان، مشروعیت قدرت حکومت مرکزی، تنش های قومی و مذهبی و پابندی به هنجارها و ارزش های بین المللی از عوامل افراطگرایی در صفوف پولیس افغانستان خوانده شده است.

در خلاصه این تحقیق آمده است که ۷۲ در صد نظامیان افغان مقاومت مسلحانه بر ضد مقام های فاسد دولتی را موجه می دانند. همچنان گفته شده که ۸۳ در صد نظامیان که با آنها مصاحبه صورت گرفته، جهاد مسلحانه بر ضد منتقدین اسلام را درست می پندارند.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که ناتوانی در از میان برداشتن روابط پرسونل امنیتی با جوامع محلی شان باعث ایجاد تنش و رقابت در میان ایدیولوژی های محلی از جمله طالبان و گروه های تاثیر گذار دیگر و دولت مرکزی شده است.

قومگرایی و تبعیض که در روابط و حمایت رهبران محلی از پولیس ریشه دارد، در این گزارش به عنوان یکی از اسباب نارضایتی، دشمنی و تحریک خشونت در میان اعضای نیروهای امنیتی عنوان شده است و گفته شده است در برخی موارد این وضعیت منجر به فرار سربازان از خدمت می شود.

حملات منسوبین پولیس بر همکاران شان یکی از مثال های این عداوت عنوان شده است که بر اساس گزارش انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، از سال ۲۰۰۸ تا کنون ۹۲ مورد این گونه حملات ثبت شده است.

همچنان در گزارش آمده است که آن عده نماینده‌گان طالبان محلی که با اعضای خانواده های نیرو های امنیتی آشنایی دارند، همواره می خواهند از آنان برای تطبیق تاکتیک های نفوذی و تهدیدی خود استفاده کنند و نیز از طریق روابط خانواده‌گی، پرسونل پولیس را به ترک وظیفه وادار سازند.

بیش از یک چهارم پرسش شوندگان این تحقیق به این باور اند که تبعیض قومی علت اصلی جنگ در افغانستان است.

نزدیک به نصف پرسش شوندگان –عمدتاً در کندز و کندهار- گفته اندکه کنوانسیون های بین المللی در بارۀ زنان و حقوق بشر، همسو با ارزشهای اسلامی نیست و حتا شماری از آنان توبیخ فزیکی زنان به خاطر سرپیچی از قوانین اسلامی یا بی احترامی به سنتها و فرهنگها را تایید کرده اند.

انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان گفته است که در این تحقیق با ۱۴۹۸ منسوب رتبه دار و پرسونل نظامی، ۱۵۱ افسر و هشت رهبر مذهبی نظامی در ۱۱ ولایت – بلخ، بامیان، غور، هلمند، هرات، کابل، کندهار، کندز، ننگرهار، پکتیا و پکتیکا- مصاحبه صورت گرفته است.

وزارت امور داخلۀ افغانستان گفته است که یافته های این گزارش عدم موجودیت افراطیت را در صفوف پولیس نشان داده و نیز گفته است که از یافته های آن در بخشهای مختلف استفاده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG