لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ و رسانه ها، تهدید طالبان را تقبیح کردند


خبرنگاران حمله بر رسانه ها را جنایت جنگی خوانده اند
خبرنگاران حمله بر رسانه ها را جنایت جنگی خوانده اند

ریاست جمهوری افغانستان هشدار طالبان را به رسانه ها به ویژه تلویزیون های یک و طلوع را در مغایرت با اصول و ارزشهای دینی و ملی دانسته و آن را محکوم کرده است.

طالبان روز گذشته با نشر اعلامیه یی تلویزیون های خصوصی طلوع و یک را تهدید کرده و گفته اند که از این پس دفاتر، خبرنگاران و دست اندرکاران این رسانه ها اهداف نظامی تلقی شده و از حملات طالبان در امان نخواهند بود.

طالبان گزارشدهی تلویزیون طلوع از رویدادهای اخیر در کندز به ویژه یک گزارش این تلویزیون در باره تجاوز جنسی به زنان در لیلیه کندز را به شدت رد کرده اند. پیش از گزارش تلویزیون طلوع، سازمان عفو بین الملل جنگجویان طالب را به ارتکاب تجاوز جنسی به زنان در کندز متهم کرده بود.

گروه طالبان همچنان تلویزیون یک را به گرفتن پول از امریکا و ترویج برنامه های غیردینی و اخلاقی به باد انتقاد گرفته است.

در همین حال شماری از مسوولان رسانه ها و خبرنگاران هشدار داده اند که در صورت ادامۀ تهدید طالبان بر رسانه ها، از نشر و پخش خبرهای مربوط به طالبان خودداری خواهند کرد، آنان حمله بر رسانه ها را جنایت جنگی خوانده اند.

شماری از فعالان رسانه یی، خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه های آزاد امروز با برگزاری نشستی، هشدار طالبان را محدود به دو رسانه ندانسته و می گویند که این تهدید به خانواده رسانه های افغانستان و آزادی بیان تلقی می شود.

اشتراک کنندگان این نشست ضمن تاکید بر رعایت اصل بی طرفی و معیار های مسلکی از سوی رسانه ها و خبرنگاران، از طرفهای درگیر خواسته اند که از تهدید و هدف قرار دادن خبرنگاران و نهاد های رسانه یی پرهیز کنند.

ظفر شاه رویی یکی از خبرنگاران در کابل می گوید که این تهدید طالبان مانع کار خبرنگاران در افغانستان نخواهد شد. او با اشاره به چندین مورد کشته شدن خبرنگاران در افغانستان می گوید که تهدید طالبان برای دست اندرکاران رسانه ها در افغانستان موضوع تازه نیست.

شفیقه حبیبی مسوول اتحادیه زنان ژورنالست افغانستان گفت که رسانه ها همواره پیام ها، گزارش ها و واکنش های مربوط به طالبان را نیز نشر کرده اند و طالبان نیز از رسانه ها به انواع مختلف در رساندن پیام شان استفاده کرده اند. او می گوید که چنین تهدید ناسپاسی طالبان را به رسانه ها نشان می دهد.

خبرنگاران از دولت افغانستان و نهاد های ملی و بین المللی مرتبط نیز تقاضا دارند تا از رسانه ها و دست اندرکاران رسانه یی حمایت وسیع کنند و برای مصونیت و امنیت خبرنگاران توجه جدی نمایند.

در خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان اطمینان داده شده است که با درنظرداشت استقلال عام و تام رسانه ها، از هیچ تلاشی برای حفاظت و مصئونیت هر خبرنگار، به حیث شهروندان این کشور، و نهاد های رسانه یی دریغ نخواهد کرد.

مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز نا امنی و چالشهای امنیتی را یکی از مشکلات اساسی خبرنگاران و رسانه ها در افغانستان دانسته و می گویند که افغانستان از جمله کشورهایی است که خبرنگاران در آن نه امنیت شغلی و نه هم امنیت فزیکی دارند.

XS
SM
MD
LG