لینک های دسترسی

Breaking News

کری: دیپلوماتی که دو بار بن بست انتخابات را شکست


قبل از انکه رئیس جمهور اوباما، جان کری را به مقام وزارت خارجه انتخاب کند، آقای کری از جانب اکثر جامعه سیاسی امریکا به دلیل تجارب خود منحیث یک دیپلومات با تجربه و جهان دیده، بهترین گزینه برای مقام وزارت خارجه امریکا به شمار میرفت. کری سناتور ایالت مساچوست بود و ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنا را نیز بر عهده داشت.

زمانیکه در سال دو هزار و سیزده، حکومت اوباما، اقای کری را نامزد مقام وزارت خارجه ساخت، کری با ارائه پیشنهادات بی شمار در قبال معضلات در شرق میانه، در بخش قابلیت و ابتکار خود برای ارائه راه حل ها، در میان جامعه دیپلوماتیک به شهرت رسیده بود.

آقای کری در خطابه یی در سال دو هزار یازده، مشی خارجی ایالات متحده را در قبال شرق میانه، ضایع ساختن وقت خواند و در عین زمان در مصاحبه یی با یو اس آ تودی، مشی حکومت را در بخش پاکستان یک استراتژی غیر واقعی نامید.

کری در بیست و هشت سالی که منحیث سناتور و رئیس کمیته مشی خارجی در کانگرس ایفای وظیفه میکرد، قوانین زیادی را پیشنهاد کرد که برخی از آن روی معارف و مبارزه با دهشت افگنی متمرکز بود و با این فعالیت های گسترده خویش در طول تاریخچه یکصد و سیزده ساله کانگرس امریکا، مقام هفتمین سناتور ارشد امریکا را بدست آورد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و چهار در برابر جورج دبلیو بش، برنده نشد و در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و هشت، حمایت خود را از بارک اوباما، سناتور الینوی، اعلام نمود.

جان کری، منحیث یکی از ارشد ترین اعضای حزب دموکرات، در سفر های مختلف هیات های امریکایی به کشور های مختلف جهان شامل بود.

حضور آقای کری در طول بیش از دو دهه حضور سیاسی او به کشور های مختلف با استقبال رهبران آن کشور ها بدلیل انچه انها سطح بالای درک و فهم وی از امور کشورهایشان میخواندند مواجه گردید.

کری با حضور در این سفر ها و ملاقات های نزدیک با سران کشور ها توانست تا تجارب دست اولی را در مورد اوضاع در مناطق مختلف منجمله پاکستان، افغانستان، ایران، اسرائیل و مصر بدست آورد.

این تجارب به آقای کری در شمولیت اش در پروسه حل بن بست های مختلف در این مناطق کمک کرد و باعث شد که وی به پیروزی ها در بخش میانجیگری در امور این کشور ها نائل آید.

تجربه کری در روابط با افغانستان و پاکستان

برجسته ترین دستاورد آقای کری در عرصه دیپلومسی در روابط میان امریکا با پاکستان، بعد از واقعه کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در شهر ابت آباد رونما گردید.

در حالیکه تنش در میان اسلام آباد و واشنگتن بدلیل انجام یک ماموریت مخفیانه در خاک پاکستان برای کشتن رهبر القاعده تشدید یافت، پاکستان این امر را تخطی از تمامیت ارضی خود میخواند و به تقاضای ایالات متحده به بازگردانیدن دم هلیکوپتر ایالات متحده که در این ماموریت در محل افتاده بود، پاسخ منفی داد.

کری حین اعلام ختم بن بست انتخابات سال دو هزار و نه
کری حین اعلام ختم بن بست انتخابات سال دو هزار و نه

آقای کری از کابل به اسلام آباد پرواز کرد و توانست با مذاکرات مستقیم با مقامات ارشد پاکستان به انها روی اهمیت این ماموریت در ختم دهشت افگنی در منطقه و بخصوص در پاکستان قناعت بدهد و توانست دم این هلیکوپتر امریکایی را از انها پس بگیرد.

یک مقاله روزنامه واشنگتن پست در ماه می سال دو هزار و یازده، کری را یک نماینده مهم امریکا در زمان بحران برای افغانستان و پاکستان خواند.

آقای کری در زمانیکه ریاست کمیته مشی خارجی کانگرس را بر عهده داشت، در بخش چگونگی آوردن صلح به افغانستان بیان داشت که کلید ثبات و صلح در افغانستان در همکاری منطقوی با کشور های پاکستان و هند نهفته است. وی حتی روی اهمیت همکاری چین، روسیه و ایران در این پروسه تاکید ورزید.

در بخش افغانستان، این بار اولی نیست که آقای کری با مذاکره با کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به بن بست انتخاباتی خاتمه میدهد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و نه، بعد از انکه از تقلب گسترده در آن انتخابات که بتاریخ بیستم ماه اگست سال دو هزار و نه برگزار گردیده بود، گزارش شد و در ان حدود یک میلیون رای که بنفع کرزی داده شده بود، باطل اعلام گردید، کمیسیون مستقل انتخابات انجام دور دوم انتخابات را تنها گزینه حل این بن بست انتخاباتی خواند. ولی آقای کرزی حاضر به شرکت در دور دوم انتخابات نبود.

آقای کری که در آن زمان ریاست کمیته مشی خارجی مجلس سنا را بر عهده داشت برای حل این بن بست وارد کابل شد و برای چهار روز متوالی همراه با دیگر مقامات بشمول کارل ایکنبری سفیر ایالات متحده در کابل، جنرال استنلی مک کرستال، قوماندان ارشد قوای ایالات متحده و ائتلاف و دیگر مقامات، بشکل جمع و انفرادی به صحبت با کرزی پرداخت. کری با کرزی برای ساعت ها صحبت کرد و بالاخره بعد از بیش از بیست ساعت مذاکره در ملاقات های متعدد با کرزی، آقای کری و ایکنبیری به واشنگتن زنگ زده و بیان داشتند که بن بست انتخاباتی افغانستان خاتمه یافته است.

آقای کری، دیروز شنبه، توانست بعد از دو روز اقامت در کابل و انجام مذاکرات فشرده برای ساعات متوالی با اشرف غنی احمدی زی و عبدالله عبدالله، دو کاندید دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، بن بست انتخاباتی دیگری را که بدلیل ادعای تقلب گسترده بر پروسه انتخابات نافذ شده بود، بکشند.

این بار دیپلومسی و میانجیگری آقای کری، با فراهم اوردن فرصت صحبت و مذاکره در میان دو کاندید با این نتیجه موفقانه خاتمه یافت که صد فیصد آرای دور دوم انتخابات تحت نظارت یوناما بازشمرده خواهد شد و طرفین نتیجه را قبول نموده و یک حکومت که از وحدت ملی افغانها نمایندگی کند در آن کشور به قدرت خواهد رسید.

آقای کری، توانست تا با ختم این بن بست، یک دستاورد بزرگ دیگر را بر تاریخچه کاری خویش منحیث یک دیپلومات با تجربه امریکایی بیافزاید.

آقای کری تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی در پوهنتون مشهور یل و بعد در کالج باستان در رشته حقوق خاتمه داده است. وی در زمان جنگ امریکا با ویتنام، در قوای بحریه ایفای وظیفه میکرد و برنده مدال نیز در عرصه شجاعت گردید. کری ازدواج کرده است و دارای دو فرزند دختر است.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG