لینک های دسترسی

Breaking News

امروز در افغانستان عید است


حامد کرزی , رییس جمهور
حامد کرزی , رییس جمهور

در افغانستان امروز دوشنبه عید سعید فطر است و مراسم عید بخصوص نماز عید سعید فطر در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی در اطراف و اکناف مساجد و تکایات تعبیه شده بودند و به دقت از اوضاع نظارت میکردند.

حامد کرزی، رییس جمهور کشور نماز عید را در مسجد ارگ با شرکت مامورین عالی رتبه دولتی، شماری اعضای شورای ملی و تعدادی از دیپلوماتان کشورهای اسلامی مقیم کابل ادا کرد .

در کابل ملا امامان، واعظان و خطیبان مساجد و تکایا در هنگام ادای نماز عید برعلاوه بیان مسایل ضروری دینی به مسایل جاری کشور نیز تماس گرفته از طولانی شدن روند انتخابات به ویژه اعلام نتایج ابراز نگرانی کردند و ابراز امیدواری نمودند که این پروسه بدون بروز نزاع و جنجال به پایان برسد .

پیام عیدی رییس جمهور

رییس جمهور کرزی، پس از ادای نماز عید سعید فطر در اظهارات مختصر اش، به مسلمانان افغانستان و جهان عید سعید فطر را تبریک گفت و از حالات و وضعیت مردم فلسطین، لیبیا و پاکستان ابراز تاسف و تاثر کرد و از قیادت طالبان افغانستان بار دیگر- که شاید بیشتر از یک صد مرتبه باشد – خواست که از جنگ دست بکشد.

آقای کرزی گفت " ما با خانواده تعداد زیادی از جوانان این سرزمین که بنام طالب کشته میشود , غمشریکی میکنیم و برای شان تسلیت عرض میکنیم . از اینجا به زغمای طالبان صدا میکنم که دیگر جنگ علیه افغانها را بس کنید و فراهم کننده زمینه برای ورود تروریستان اجنبی به افغانستان نشوید , به صلح رو آورید و با برادران و خواهران خود در امنیت و عزت زنده گی نمایید."

آقای کرزی، به مساله انتخابات هم تماس گرفته افزود، مردم افغانستان میخواهد هر چه زود تر نتایج انتخابات معلوم شود تا این سرزمین صاحب یک رییس جمهور جدید گردد و دارای حکومت جدید باشد و کارهای یومیه به سرعت و با قوت پیش برود .

رییس جمهور کرزی، گفت " انتخابات در افغانستان به خیر و عافیت سپری شد , مگر زمانی که انتخابات انجام شد و روند شمارش آرا آغاز شد، آنگاه، حمله علیه افغانستان شروع شد و این حملات چنان به شدت شروع شد که در ١۴ سال گذشته سابقه نداشت و شدت حملات دو ماه اخیر در کشور در ١۴ سال پسین دیده نشده است."

رییس جمهور به ادامه گفت، اورگانهای امنیتی روزانه گزارش میدهند که تروریست های خارجی به تعداد کثیر وارد کشور شده اند و در داخل کشور بالای افغانها حملات انجام میدهند و در مقابل نیروهای امنیتی افغانستان به دفاع ا زخاک وطن مشغول اند و در نیتجه این حملات تروریستان اجنبی مزید بر منسوبین نیروهای امنیتی شماری از افراد ملکی و بیدفاع هم کشته شده اند .

هر گاه زنده گانی سیاسی مردم افغانستان به روال عادی ادامه یابد، این آخرین اظهارات آقای کرزی، خواهد بود که به عنوان رییس جمهور به مناسبت عید سعید فطر ایراد کرد، و اگر روند تفتیش بدون اشکال پیش برود , در عید سعید الاضحی یا عید قربان، افغانستان دارای رییس جمهور جدید خواهد بود .

نامزدهای ریاست جمهوری

اشرف غنی احمدزی، یک تن از نامزد ریاست جمهوری در پیامی که به مناسبت عید سعید فطر که شب گذشته از طریق چند تلویزیون خصوصی نشر شده است از شرکت وسیع مردم درانتخابات ریاست جمهوری ستایش به عمل آورده آن را گامی مثبت در راستای تشکیل حکومت وحدت ملی، تمثیل اراده ملت و تعهد مرد به قانون اساسی، صلح و اصلاحات عمیق خوانده است .

آقای احمدزی، افزوده است " درین ماه مبارک ما باید به این نتیجه میرسیدیم که اعاده صلح حتمی است , پذیرش همدیگر یک امر ضروری است و ما با حفظ وحدت ملی ازین وضعیت باید بیرون شویم که هر روز افغانها کشته میشوند. "

عبدالله عبدالله، کدام پیام خاص را به نشر نسپرده است و گفته میشود که هر دو نامزدهای ریاست جمهوری درین ایام عید سعید فطر در خارج کشور بسر میبرند.

مخالفین مسلح

رهبران، دو گروه مخالف مسلح نظام کنونی هم طی پیام جداگانه عیدی به مردم افغانستان عید سعید فطر را مبارکباد گفته اند .

ملا محمد عمر آخند، رهبر طالبان در پیامی که از طریق ای میل به رسانه ها فرستاده است روی موضوعات سیاسی کشور تماس نموده یک بار دیگر مخالفت خود را با امضای موافقتنامه ستراتیژیک میان افغانستان و ایالت متحده امریکا تاکید کرده نوشته است تا زمانی که نیروهای خارجی در کشور حضور داشته باشند مبارزات مسلحانه ادامه خواهد داشت .

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان ( بخش حکمتیار) هم در پیام خود به مناسبت عید سعید فطر که از طریق ای میل به رسانه ها فرستاده است، ضمن مبارک باد به مسایل سیاسی جاری تماس نموده نگاشته است، در افغانستان زمانی صلح تامین میشود که کلیه نیروهای خارجی از افغانستان بیرون بروند و مداخلات خارجی درین کشور مسدود گردد .

دو عید

به دستور ستره محکمه کشور به روز دوشنبه در سراسر افغانستان عید بود و مراسم نماز عید هم تحت تدابیر شدید امنیتی ادا شد اما بخشی از پیروان مذهب شیعه افغانستان امروز عید نداشتند.

این کتله از باشنده گان افغانستان فردا سه شنبه عید سعید فطر را طی مراسم خاص برگزار مینمایند.

این بار نخست نیست که تعدادی از پیروان مذهب تشیع در افغانستان، جدا از سایر هموطنان خود که پیرو مذهب سنی ( حنفی ) اند مراسم عید برگزار مینمایند، در سالهای قبل نیز چنین واقعاتی اتفاق افتاده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG