لینک های دسترسی

Breaking News

تصمیم ها درمورد چک لست ها در جلسات علنی


نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز جمعه دریک نشست خبری گفت " کمیسیون مستقل انتخابات پس از بحث زیاد فیصله کرد که در مورد چک لست ها و جمع بندی جدول نتایج فیصله ها بصورت علنی صورت بگیرد که درآن نماینده گان نامزدها، ناظرین و مشاهدین نهادهای ملی و بین المللی و رسانه ها حضور داشته باشد، و احتمالا این جلسات علنی و فیصله ها در در مورد چک لست ها سر از روز دوشنه هفته آینده آغاز خواهد شد. "

بقول آقای نور، آغاز این کار، کمیسیون مستقل انتخابات را یک گام به اعلان نتایج دور دوهم انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر میسازد.

او به ادامه گفت که تا ساعت هشت شام دیروز پنجشنبه به تعداد ۵۷۸۲ چک لست و جدول نتایج به سیستم کمپیوتری مرکز جمع بندی نتایج داخل شده اند.

به گفتۀ آقای نور، هرگاه روند تفتیش آرا به همین منوال ادامه یابد و این روند با کدام مشکل و موانع جدی دیگر مواجه نشود به احتمال قوی پروسه تفتیش آرا تا یک یا یک ونیم هفته آینده تکمیل خواهد شد.

آقای نور افزود که تا شام دیروز، از جمله ۲۸۲۸ صندوقهای رای از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از سراسر کشور ۱۴۵۱۶ صندوق های رایدهی تفتیش شده اند که ۶۳ عشاریه پنج درصد کل صندوقهای آرا را تشکیل میدهد.

آقای نور، درین نشست خبری در مورد ۶۰۰۰ هزار صندوقهای رای که تفتیش ويژه صورت میگیرد معلومات داده گفت که از جمله شش هزار صندوقهای رایدهی که تفتیش ویژه صورت میگیرد تا حال ۴۰۴ صندوق تفتیش و بازشماری شده اند.

سخنگوی کمیسیون انتخابات درمورد سرنوشت نتایج انتخابات شوراهای ولایتی صحبت نموده گفت که کار تفتیش و بازشماری صندوقهای رای شوراهای ولایتی هم شروع شده است.

آقای نور، به ادامه صحبت های خود گفت که بخاطر پیشگیری از تشنج و نزاع میان نماینده گان نامزدها و برخورد فزیکی شان یک طرزالعمل جدید تهیه نموده برای امضای رهبران هر دوتیم انتخاباتی فرستاده شده است که بعد از امضای رهبران ستاد انتخاباتی مورد تطبیق و اجرا قرار خواهد گرفت.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان این لایحه یا طرزالعمل جدید را بعد از آن تهیه کرده است که به روز سه شنبه در هنگام تفتیش صندوقهای آرا در یک هنگر میان نماینده گان عبدالله عبدالله و کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات برخورد فزیکی صورت گرفت. این طرزالعمل به منظور امضا وتایید رهبران هردو ستاد انتخاباتی فرستاده شده است تا از بروز همچو حوادث احتمالی جلوگیری شود ، مگر تا هنوز این طرز العمل جدید از سوی رهبران هردو ستاد انتخاباتی امضا نشده است.

رییس جمهور جدید در ده روز آینده

این امیدواری که در ظرف یک یا یک ونیم هفته آینده روند تفتیش آرا تکمیل خواهد شد درست درزمانی از جانب کمیسیون مستقل انتخابات ابراز مشود که رییس جمهور کرزی، به روز پنجشنبه در دیدار با شماری از استادان دو پوهنتون ابراز داشته است که رییس جمهور جدید در ظرف ده یا پانزده روز آینده مراسم تحلیف را بجا خواهد آورد.

در یک نامه خبری از دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان آمده است که حامد کرزی، رییس جمهور کشور میخواهد هرچه زودتر نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معلوم گردد.

در خبرنامه به نقل قول از آقای کرزی آمده است که "هرچه زودتر نتایج انتخابات را میخواهم ، رییس جمهور جدید در راه است و زودتر میرسد ، مدت زمان ریاست جمهوری و حکومت من، تکمیل شده است، مردم افغانستان برای ۵ سال به من، رای داده بودند و مدت زمان رای مردم تکمیل شده است و همچنان مردم افغانستان به رییس جمهور جدید رای داده اند و ان شاالله تا ده و یا پانزده روز آینده رییس جمهور جدید می آید."

رییس جمهور کرزی، قبل از ین هم تقاضا نموده بود که پروسه تفتیش و اعلان نتایج دور دوهم انتخابات ریاست جمهوری تا پایان همین برج جاری میلادی صورت گیرد که از جانب هر دو ستاد انتخاباتی با توجه به پیچیده گی روند تفتیش ناممکن خوانده شده بود.

به باور کمیسیون مستقل انتخابات ، تکمیل شدن روند تفتیش و اعلام نتایج در داخل ضرب الاجل تعیین شده از سوی رییس جمهور در صورتی ممکن است که نماینده گان هر دو ستاد انتخاباتی در دوران تفتیش روی مسایل کوچک و غیرمهم، وقت را ضایع نکنند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG