لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: رهایی نه محبوس مطابق قوانین جنگ امریکاست


رهایی ٩ تن از زندان بگرام جهت حسن نیت پروسه صلح
رهایی ٩ تن از زندان بگرام جهت حسن نیت پروسه صلح

کمیته صلیب سرخ بیان نموده است که هفته گذشته ایالات متحده نه زندانی را که اتباع پاکستان بودند از زندان بگرام رها کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان بروز پنجشنبه هفته گذشته، رهایی این محبوسین را تائید کرد و خبر داد که انها به پاکستان رسیدند. این سخنگو رهایی اتباع کشورش را قدمی در پروسه رهایی تمام محبوسین پاکستانی از زندان بگرام و تحویل دادن انها به پاکستان خواند.

یک دفتر حقوقی و قضایی به نام پروژه عدالت برای پاکستان که از سال دو هزار و ده بدین سو با خانواده های محبوسین در بگرام کار میکند با همکاری کمیته صلیب سرخ، این نه محبوس را از افغانستان به پاکستان انتقال داد.

ولی حکومت افغانستان به این خبر واکنش شدیدی را تبارز داده و انرا تحت سوال قرار داد. مقامات افغان ادعا میکنند که این رهایی محبوسین توسط ایالات متحده از یک زندان در افغانستان، بدون مشوره و تشریک خبر با مقامات افغان صورت گرفته است.

ایمل فیضی سخنگوی حکومت افغانستان در مصاحبه یی با رادیو اشنا، این رهایی را خودسرانه خواند و بیان داشت که این عملیه بدون مشوره با حکومت افغانستان صورت گرفت. فیضی اضافه کرد که ایالات متحده چگونه ضمانت میکند که این رها شدگان تهدیدی به امنیت افغانستان محسوب نگردند و به صفوف دهشت افگنان نپیوندند.

امروز یکشنبه، وزارت امور داخله افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی، با شدیدترین الفاظ این تصمیم مقامات ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و رهایی این نه محبوس را که انها را رهبران طالبان پاکستانی خواند، تهدیدی بزرگ به امنیت افغانستان دانسته بار دیگر خواهان وضاحت این موضوع از جانب مقامات ایالات متحده شد.

وزارت داخله افغانستان رهایی این گروه را خطرناک خوانده و اضافه کرده است که انها دوباره به شبکه های دهشت افگن یکجا شده و برای انتقام جویی، افغانستان را مورد هدف قرار خواهند داد.

رهایی محبوسین مطابق قانون امریکا

سفارت ایالات متحده امریکا در پاسخ به خبرنگار تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل، خبر رهایی این محبوسین را تائید کرد و انرا با ضمانت، مطابق معیار های بین المللی خواند. مسولین سفارت امریکا در کابل اضافه نموده اند که مقامات افغان از جزئیات این پروسه بلعکس انچه ابراز میدارند، اگاهی کامل داشتند.

در عین زمان پنتگان یا وزارت دفاع امريکا نیز از رهایی نه تبعه پاکستانی حمایت کرده است و توقیف و رهایی انان را در مطابقت با قوانین جنگ ایالات متحده میخواند. سخنگوی وزارت دفاع به مطبوعات محلی ابراز داشت که دوسیه های این محبوسین به شکل اختصاصی توسط مقامات امریکایی نظارت و بررسی شده بود و طبق قوانین امریکا به کشور تابعیت انها یعنی پاکستان بازگردانیده شدند.

پاکستان تمویل کننده دهشت افگنان

وزارت داخله افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی امروز سه شنبه، علاوه بر واکنش روی رهایی نه محبوس پاکستانی از زندان بگرام، اتهامات شدیدی را بر پاکستان روی تمویل گروه های دهشت افگن وارد اورد. صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت افزود که طبق اطلاعات انها، حدود یکصد و شصت و هشت گروه دهشت افگن که مقر اصلی انها در پاکستان و در وزیرستان شمالی و وزیرستان جنوبی میباشد، در جنگ پراکسی یا نیابتی در افغانستان مورد استفاده قرار میگیرند.

این وزارت بطور نمونه از گروه های مانند القاعده، جندالله، نهضت اسلامی ازبکستان، لشکر طیبه، جیش محمد و شبکه حقانی یاد کرد که به گفته سخنگوی وزارت داخله افغانستان از گروه های تمویل شده توسط پاکستان و در مدارس دینی ان کشور هستند که به قصد تخریب افغانستان از آنها استفاده صورت میگیرد.

در عین زمان، سخنگوی وزارت داخله به مردم افغانستان اطمینان داد که قوای امنیتی افغان از ملت و کشور خود در برابر این تهدیدات امنیتی دفاع خواهند کرد و در هفته گذشته هفتاد ماموریت تصفیوی در سراسر افغانستان روی بهبود اوضاع امنیتی مناطق مختلف صورت گرفت. وزارت داخله، عدم ختم پروسه انتخابات ریاست جمهوری را نیز یکی از دلایل آشفتگی اوضاع امنیتی افغانستان خواند.

همچنان در یک اعلامیه امروز وزارت داخله افغانستان امده است که حکومت افغانستان، ادعای وزیر داخله پاکستان را مبنی بر طرح انفجار و حملات انتحاری در تظاهرات اخیر در پاکستان رد میکند و انرا کوشش پاکستان به اغفال اذهان پاکستانی ها خوانده است. وزارت داخله افغانستان در این اعلامیه، تنش های اخیر در اوضاع پاکستان را موضوع داخلی ان کشور و مربوط به ملت ان دانسته است.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG