لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار دو نامزد ریاست جمهوری به تعویق افتاد


ارشیف
ارشیف

قرار بود که دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان امروز پنجشنبه در حضور رئیس جمهور حامد کرزی و معاونین اش در باره صلاحیت پست رئیس اجرایی باهم در ارگ بار دیگر دیدار و گفتگو نمایند.

این دیدار دو باره دونامزد ریاست جمهوری ظاهرا به سبب اشتراک رئیس جمهور در اجلاس شانگهای به تعویق افتاد.

طاهر زهیر، سخنگوی تیم اشرف غنی احمدزی به صدای امریکا گفت که رئیس جمهور برای اشتراک به اجلاس شانگهای به تاجکستان میرود ودیدار دو نامزد هم به همین دلیل به تعویق افتاد.

او افزود که ممکن این دو نامزد در روز های آینده بعد از برگشت رئیس جمهور به کشور دوباره با هم دیدار وگفتگو نمایند. اما گفت که تاریخ آن مشخص نشده است.

اختلاف نظر روی صلاحیت رئیس اجراییه یکی از مواردی است که دو نامزد ریاست جمهوری در چندین دیدار وگفتگو نتوانسته اند که روی آن به توافق برسند.

عبدالله عبدالله بعد از آخرین دیدارش چند روز پیش با اشرف غنی احمدزی درنشست خبری ظاهر گشت و گفت که گفتگو ها در مورد روند سیاسی نیز به بن بست مواجه شده است.

اما روز گذشته آقای احمدزی در نشست خبری از آقای عبدالله خواست تا دست اتفاق را به هم بدهند و با هم به ملت اطمینان بدهند که حکومت وحدت ملی، شفاف و پاسخگو به وجود آمده میتواند.

آقای احمدزی روز گذشته بار دیگر تاکید کرد که روی قانون اساسی معامله نمیکنند.

اما فضل الرحمان اوریا سخنگوی تیم عبدالله د رمورد گفت که در موافقتنامه که هردو نامزد امضا نموده اند درآن تقسیم صلاحیت آمده است.

او افزود که از این معلوم میشود که امضای احمدزی یک چیز وعمل آن یک چیز وسخنان اش دیگر چیز است.

آقای اوریا گفت که اگر تنها وزارت ها وولایت ها تقسیم شود این یک حکومت ایتلافی میشود که در چند سال گذشته بوده ووتیم آنها حکومت ایتلافی را نمیخواهند.

او گفت "ما تطبیق ماده سوم موافقتنامه سیاسی را میخواهیم وساختن یک حکومت وحدت ملی را در افغانستان میخواهیم که درآن قدرت وصلاحیت ها تقسیم گردد ومشارکت سیاسی توسط نیروهای سیاسی به صورت مکمل آن تامین گردد واگر این موارد در نظرگرفته شود یک حکومت وحدت ملی میباشد درغیر آن یک حکومت ایتلافی خواهد بود که مردم هم از آن بیزار اند."

سخنگوی تیم عبدالله افزودکه آقای احمدزی در عمل متعهد به حکومت وحدت ملی نیست ووی علاقمند یک حکومت ایتلافی است.

او گفت " اگر آقای احمدزی متعهد به حکومت وحدت ملی مطابق به ماده سوم موافقتنامه سیاسی است ومطابق به آن یک حکومت وحدت ملی میسازد این گز واین میدان درغیرآن تیم اصلاحات وهمگرایی به اساس موافقتنامه سیاسی ویکجا با نخبه های سیاسی به طرف یک حکومت وحدت ملی در افغانستان به حیث یک تیم برنده گام های سازنده را می بردارد."

روز گذشته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز هشدار داد که اگر نامزدان روی روند سیاسی باهم به توافق نرسند کمیسیون با ختم روند فزیکی وعملی مرکز جمع آوری نتایج ،نتایج نهایی ریاست جمهوری را اعلام مینماید وبه انتظار مرد م افغانستان پایان میدهد.

سپردن ساختمان رئیس جمهور متقاعد برای مهمانخانه ریاست جمهوری

حامد کرزی ساختمان را که قرار بود بعد از روند انتقال قدرت به رئیس جمهور آینده درآن زندگی نماید،به مهمانخانه ریاست جمهوری مبدل کرد.

این ساختمان در ارگ ریاست جمهوری ساخته شده است.

آقای کرزی امروز در مراسم افتتاح این ساختمان گفت که این ساختمان مطابق به قانون اساسی برای رئیس جمهور متقاعد اعمار گردیده وقراربود که با آمدن رئیس جمهور جدید دراین ساختمان زندگی کند.

وی افزود که این تعمیر از سویه زندگی مردم عادی افغانستان بلندتراست ولازم میداند که از آن برای پذیرایی مهمانان ریاست جمهوری استفاده گردد.

کار ساختمانی این تعمیر در جوزای سال گذشته آغاز گردید وبعد از بیشتر از یکسال تکمیل گردید.

گفته میشود که برای اعمار این تعمیر صد ها میلون دالر مصرف گردیده است.

ایمل فیضی سخنگوی رئیس جمهور قبلا به رسانه ها گفته بود که با توجه به نزدیک شدن به زمان تحلیف رئیس جمهور جدید ،کرزی وسایل شخصی خود را جمع کرده وآماده ترک ارگ میشود.

وی گفته بودکه کرزی تمامی وسایل شخصی خود از جمله کتاب‌های تاریخی و گران‌بهایی را که در اختیار دارد، بسته‌بندی کرده و اکنون آماده انتقال آن‌ها به خارج از ارگ ریاست‌جمهوری است.

XS
SM
MD
LG