لینک های دسترسی

Breaking News

اسرائیل و امریکا روی ایجاد دولت فلسطین غور می کنند


john kerry
john kerry

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده به روز دوشنبه با بنیامین نِتنیاهو، صدراعظم اسرائیل، در مورد قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل جهت به رسمیت شناختن فلسطین، به گونۀ یک کشور مستقل، صحبت می کند.

تلاش اداره خودگردان فلسطین برای تشکیل دولت مستقل فلسطین اگر چه در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد حامیان زیادی دارد اما امریکا و اسرائیل با آن مخالفت می ورزد.

صدراعظم اسرائیل گفته است که اقدامات یک جانبه فلسطینی ها را نمی پزیرد. حکومت اسرائیل گفته است اداره فلسطینی نخست باید با دهشت افگنی بطور کامل مقاطعه ورزد و حاکمیت اسرائیل به مناطق مورد مناقشه را به رسمیت بشناسد.

آقای نتنیاهو به روز دوشنبه گفت "اسرائیل، به پیمانه وسیع، منحیث یک سرزمین، تنها علیه موجی از تندروی های اسلامی که سراسر شرق میانه را متاثر ساخته است، ایستاده است. تا کنون ما موفقانه مقاومت کرده و حملات شان را دفع کرده ایم. ما همچنان علیه یک حمله احتمالی دیپلوماتیک قرار داشته ایم".

موضع روسیه

سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه در ملاقاتی با جان کری موضوع شرق میانه را جدی توصیف کرده است. آقای لاورف گفته است "موضوعات شرق میانه بسیار جدی است و باید ما اطمینان حاصل کنیم که اوضاع فعلی، آینده را به خطر مواجه نسازد. من علاقمند استم تا طرق جلوگیری از آن را مورد بحث قرار دهیم".

از جانب دیگر اردن مسوده فیصله فلسطینی را به ملل متحد پیشکش نموده که خواهان ختم اشغال قلمرو های فلسطینی تا ماه نومبر سال ۲۰۱۶ می باشد.

فرانسه نیز روی یک مسوده فیصله ملل متحد در مورد پیشنهاد مذاکرات دوساله کار می کند. در این پیشنهاد روی سرحدات سال ۱۹۶۷ شرق میانه اشاره به عمل می آید.

مقام های امریکایی اما تا حال پیشنهاد مطرح شده از سوی فرانسه را تایید نکرده اند. با آنهم اسرائیل در این امر از امریکا انتظار حمایت قاطع می برد.

نتنیاهو گفته است که حمله راکت از باریکه غزه در جریان نبرد با حماس در سال جاری، بیانگر خطراتی احتمالی است که اسرائیل ممکن با سپردن قلمرو های بیشتر فلسطینی ها، با آن مواجه گردد.

XS
SM
MD
LG