لینک های دسترسی

Breaking News

نظر سنجی تازه ایشیا فوندیشن درمورد وضیعت افغانستان


کنفرانس خبری مسولین ایشیا فوندیشن در کابل
کنفرانس خبری مسولین ایشیا فوندیشن در کابل

در سروی ایشافوندیشن تلاش شده است که نظریات و افکار افغان ها در مورد مسایلی که در رشد و انکشاف افغانستان طی ده سال گذشته نقش داشته پرسیده شود.

چگونگی وضعیت عمومی، نظر مردم در مورد وضع امنیتی، چگونگی وضعیت اقتصادی و کار در افغانستان، ارزیابی میزان رضایت مردم از عرضه خدمات، رضایت مردم از چگونگی حکومت داری، مشارکت مردم در انتخابات، انکشاف زنده گی زنان و نظریات مردم در این مورد و میزان دست رسی مردم به اطلاعات از بخش های مهم این سروی است که در نظر سنجی به آن پرداخته شده است.

نتایج این سروی که در هشت فصل تهیه شده از سوی ایشیافوندیشن امروز منتشر شد. این سروی در ۳۴ ولایت پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در ماه های جوزا و سرطان سال ۱۳۹۳ انجام شده است.

یافته های این سروی نشان میدهد که ۵۴.۷ در صد مردم افغانستان در سال ۲۰۱۴ به این باور که افغانستان به سمت درست در حرکت است که به این اساس میزان خوشبینی ها نسبت به سال گذشته ۳ در صد کاهش را نشان میدهد.

این نظر سنجی نشان میدهد که ۳۴ در صد افغان ها فساد، ۲۸.۴ در صد بیکاری، ۲۵.۷۰ در صد مردم بیکاری بزرگترین مشکلات شرایط کنونی گفته اند.

همچنان به اساس این سروی افغان ها از افزایش حضور زنان در کار های بیرون از خانه حمایت میکنند و ۶۷.۸ در صد مردم می گویند که باید زنان اجازه داشته باشند که در بیرون از خانه کار کنند. اما در عین حال یافته های هم شامل این نظر سنجی است که خشونت های خانواده گی و فرصت های کاری زنان رانگران کننده نشان میدهد.

به اساس این سروی حدود دو بر سوم مردم امیدوار اند که نتایج انتخابات زنده گی شان را بهتر خواهد ساخت و همچنان اعتقاد اکثریت مصاحبه شونده ها بر این بوده که تلاش های حکومت افغانستان در راستای مصالحه با گروه های مسلح مخالف دولت باعث افزایش ثبات خواهد شد.

در این سروی با ۹۲۷۱ تن مصاحبه شده است. ایشیا فوندیشن از سال ۲۰۰۴ به این طرف نظر سنجی های را روی مسایل مختلف در افغانستان انجام داده است .

XS
SM
MD
LG