لینک های دسترسی

Breaking News

عطا محمد نور: حکومت وحدت ملی، مشروعیت ۲ ساله دارد


عطا محمد نور از حامیان عمدۀ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان بوده است
عطا محمد نور از حامیان عمدۀ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ افغانستان بوده است

عطا محمد نور سرپرست مقام ولایت بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان میگوید که حکومت وحدت ملی، با گذشت دو سال از تشکیل آن، مشروعیت خود را می بازد. آقای نور در محفلی که به روز دوشنبه به مناسبت گشایش یک مکتب در شهر مزار شریف دایر شده بود، گفت که مدت کار حکومت وحدت ملی، پنج سال نیست.

آقای نور در ادامۀ سخنانش گفت: «کس بخواهد یا نخواهد، دو سال عمر حکومت پوره میشود، توام با چالش است. نمیشود که ملت را بازی داد.»

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده اخیراً در بازدید اش از کابل تصریح نمود که مدت کاری حکومت وحدت ملی با تکمیل دو سال، ختم نشده و چنین چیزی در توافقنامۀ ایجاد این حکومت درج نیست.

اما سرپرست مقام ولایت بلخ با انتقاد از گفته‌ های وزیر خارجۀ ایالات متحده میگوید که نیاز بود تا آقای کری کارکرد های دو سالهُ حکومت وحدت ملی را به بررسی میگرفت، تا دوام و زمان کاری این حکومت.

آقای نور همچنان گفت که گویا هیچ یک از موارد توافقنامه حکومت وحدت ملی عملی نشده و صلاحیت ‌های رییس اجرائیه نیز به آقای عبدالله تفویض نگردیده است. او افزود که در طول دو سال، توافقاتی که صورت گرفته بود عملی نشده است.

اصلاح نظام انتخاباتی و تدویر لویه جرگه قانون اساسی از مواد اساسی موافقتنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله بود؛ اما تا کنون عملی نشده است.

شماری از مقامات دیگر افغان نیز بر موضعگیری های رهبران حکومت وحدت ملی و گفته ‌های وزیر خارجه ایالات متحده انتقاد کرده اند. فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه میگوید که «این وظیفۀ هر دو رهبر بود تا برای مردم افغانستان اطمینان میدادند» و می افزاید پیام دادن جان کری در این مورد، «مداخله صریح در امور افغانستان» بوده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز دوشنبه در نشست شورای وزیران هنگام یاد آوری سفر جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا به کابل و اشاره به حمایت‌ واشنگتن از حکومت افغانستان گفت، متعجب شده که شماری از سیاستمداران افغان، موافقتنامه سیاسی حکومت وحدت ملی را به درستی نخوانده اند.

آقای عبدالله در نشست شورای وزیران گفت: «توقع ما این بود که حداقل همین موافقتنامه را به دقت – کسانی که به سرنوشت سیاسی افغانستان می‌خواهند نقش داشته باشند – از نظر مرور میکردند.»

XS
SM
MD
LG