لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر کلیسا ناشی از نفرت است یا عمل دهشت افگنی؟


President Donald Trump speaks after the U.S. fired a barrage of cruise missiles into Syria Thursday night in retaliation for this week's gruesome chemical weapons attack against civilians, at Mar-a-Lago in Palm Beach, Fla., April 6, 2017.
President Donald Trump speaks after the U.S. fired a barrage of cruise missiles into Syria Thursday night in retaliation for this week's gruesome chemical weapons attack against civilians, at Mar-a-Lago in Palm Beach, Fla., April 6, 2017.

حملۀ مرگبار چهار شنبه گذشته بالای کلیسای تاریخی چارلستُن واقع در ایالت کارولینای جنوبی که در نتیجۀ آن 9 تن از سیاه پوستان کشته شدند، ظاهرا توسط یک جوان سفید پوست 21 ساله به صورت عمدی صورت گرفت.

مقامات پولیس گفته است که دلیل اصلی این حملۀ مهلک احتمالا نفرت مفرط در مقابل سیاه پوستان باشد.

ولی فعالان جامعه مدنی در ایالات متحده می گویند که با در نظر داشت تعریف دهشت افگنی و هر معیار معقول، حمله بالای غیر نظامیان در کلیسای چارلستُن، عمل دهشت افگنی است.

ابراهیم هوپر، رئیس ارتباطات ملی در شورای روابط اسلام امریکایی ، می گوید که هر فرد و یا گروهی که به اهداف سیاسی بالای غیر نظامیان حمله کند و آنان را به قتل برساند، بر اساس تعریف کتابی، عمل دهشت افگنی را مرتکب شده است.

ولی چرا این حمله تا حال از سوی مقامات تا حال عمل دهشت افگنی تلقی نه شده است؟ به باور هوپر، دلیل که حمله بالای کلیسای تاریخی چارلستُن به مثابه عملی دهشت افگنی تا حال تلقی نه شده است، این است که مرتکب عمل، "مسلمان" نبود.

آقای هوپر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "این دقیقا چیزی است که در این قضیه ]حمله بالای کلیسای تاریخی چارلستُن[ اتفاق افتاد. این عمل دهشت افگنی بود. حالا به مثابه عمل دهشت افگنی تلقی نمی شود، دلیل اش این است که فرد مسلمان در آن دخیل نبود."

این فعال مدنی می گوید اگر یک مسلمان در این حمله به گونۀ دخیل می بود، بدون شک و به ضمانت، حمله به مثابۀ عمل دهشت افگنی عنوان می شد.

آقای هوپر می گوید که نه تنها طرز دید حکومت امریکا، بلکه فرهنگ افکارعمومی در ایالات متحده بنا بر دلایلی چنین فکر می کند که عمل خشونت فقط زمانی می تواند به مثابه دهشت افگنی تلقی شود که "یک مسلمان" در آن دخیل باشد.

آقای هوپر به تحقیق در مورد پوشش خبری رسانه های امریکایی در پنج سال اخیر اشاره کرد که در آن 81 در صد خشونت های داخلی در ایالات متحده، به اسلام و مسلمانان نسبت داده می شد.

آقای هوپر گفت" ولی زمانی که تحقیق احصائیه واقعی را جمع آوری کرد، مسلمانان که در اعمال خشونت دخیل بودند، فقط شش در صد را تشکیل می داد."

کترین اُرسبورن، رئیس نهاد مذهبی موسوم به "مبارزۀ شانه به شانه" مستقر در واشنگتن دی سی می گوید حمله بالای کلیسا یک عمل دهشت افگنی است.

خانم اُرسبورن به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "این یک عمل تنفر مفرط است و ما باید قادر باشیم تا آنرا به مثابه عمل دهشت افگنی طبقه بندی کنیم. شخصا فکر می کنم که این یک عمل به صورت گسترده به مثابه عمل دهشت افگنی می باشد."

خانم اُرسبورن استدلال می کند که از مفهوم کلمۀ دهشت افگنی تا اندازۀ سیاسی شده است و در بسیاری موارد به خشونت های اطلاق می شود که یک گروه خاص در آن دخیل باشد. او می گوید که چنین تفکیک "معقول" نیست.

این فعال مدنی می گوید اکثر جرایمی که توسط سفید پوستان در امریکا ارتکاب میابد، تمرکز در مورد سلامت روانی آن فرد صورت می گیرد و قضیه به صورت مشخص و انفرادی مورد بررسی قرار می گیرد، ولی در سایر موارد، موضوع شکل دیگر را به خود می گیرد.

خانم اُرسبورن گفت "اگر شخصی که مرتکب جنایت شده مربوط به گروهی دیگری باشد به خصوص مسلمان، بحث کاملا متفاوت می باشد."

او می گوید اگر حکومت این نوع اعمال را به مثابه عمل دهشت افگنی تلقی نکند، این نوع اقدام مشکل آفرین خواهد بود و چنین سیستم "عادلانه" نخواهد بود.

محسن میلانی، استاد علوم سیاسی در پوهنتون فلوریدای جنوبی نیز می گوید که حمله بالای کلیسای چارلستُون، عمل دهشت افگنی بود.

آقای میلانی گفت "فکر میکنم که کشتار بی رحمانه 9 نفر سیاه پوست در یکی از کلیسا های سیاه پوستان امریکا که یکی از مهمترین نماد های جنبش حقوق مدنی برای کسب آزادی و برابری نژادی انجام گرفته، مسلما یک عمل دهشت افگنی و غیر قابل توجیه است."

بازماندگان قربانیان حمله بالای کلیسا بعد از دستیگری فرد مظنون در اولین حضور وی در محکمه و گفتند که آنان بخاطر از دست دادن عزیران شان بسیار درد و رنج را متحمل می شوند، ولی آنان قاتل را می بخشند، زیرا به گفتۀ آنان انتقام گیری راه برنده شدن نیست.

صرف نظر از اینکه آیا حملۀ مرگبار دِه لین رووف 21 ساله عمل دهشت افگنی عنوان خواهد شد یا حمله ناشی از نفرت مفرط در مقابل سیاه پوستان، فعالان جامعه مدنی و کارشناسان در مورد اتفاق نظر دارند: آنان این حمله بدون شک و شبه، حمله دهشت افگنی عنوان می کنند.

این فعالان و کارشناسان استدلال می کنند که هر فرد و یا گروهی که به مقصد اهداف سیاسی بالای غیر نظامیان حمله ور می شوند و آنان به قتل می رسانند، مرتکب عمل دهشت افگنی شده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG