لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار والی بلخ با کننگهم پس از هشدار قیام


آقای نور در گذشته نیز به تشکیل حکومت موازی هشدار داده بود.
آقای نور در گذشته نیز به تشکیل حکومت موازی هشدار داده بود.

عطا محمد نور، والی بلخ و یکی از رهبران جمعیت اسلامی افغانستان، با نشر عکس های در صفحۀ فیسبوک خود از ملاقاتش با جیمز کننگهم سفیر ایالات متحده در کابل و یان کوبیش، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور افغانستان خبر داد.

ملاقات پس از آن صورت می گیرد که واشنگتن پست به نقل از والی بلخ نگاشته است "درصورتیکه عبدالله عبدالله، برنده نشود، قیام مدنی صورت خواهد گرفت."

آقای نور که از هواداران نزدیک عبدالله عبدالله بوده و به شدت از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حمایت کرده گفته که اگر در روند شمارش مجدد آرا تقلب وجود داشته باشد، نتایج آن را نخواهد پذیرفت.

واشنگتن پست همچنان به نقل از والی بلخ نگاشته است که آنان خواهان بحران نیستند اما "برای دفاع از حقوق مردم دست به قیام های بزرگ مدنی زده، تاسیسات و دفاتر دولتی را اشغال خواهند کرد."

آقای نور به این روزنامۀ معتبر امریکایی گفته است که در صورت برنده اعلام نشدن نامزد مورد نظر وی، روند انتخابات را تحریم کرده و حکومت آیندۀ افغانستان را به رسمیت نخواهند شناخت زیرا به گفتۀ والی بلخ، آن حکومت مشروعیت نخواهد داشت.

تا کنون هیچ ایک از دو نامزد انتخابات افغانستان – عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی – و ریاست جمهوری افغانستان در رابطه به هشدار والی بلخ، ابراز نظری نکرده اند.

واشنگتن پست، در ماه جون نیز به نقل از آقای نور نگاشته بود که اگر عبدالله عبدالله در انتخابات بازنده شود، دست به ایجاد حکومت موازی خواهند زد.

این در حالی است که ین کوبیش، نمایندۀ ویژۀ منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان، روز پنجشنبه با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان ملاقات کرد.

به دنبال بروز جنجال های انتخاباتی، یوناما سرپرستی روند تفتیش و ابطال آرأ را به عهده گرفته است.

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی اذعان داشته که آقای کرزی در آن ملاقات از آقای ین کوبیش خواسته تا به هر شکلی که امکان دارد، نتایج انتخابات تا اخیر ما اگست روشن شده و تا پانزده روز دیگر افغانستان رئیس جمهور و حکومت جدید داشته باشد.

در خبرنامه آمده است که رئیس جمهور افغانستان در ملاقات با آقای کوبیش و جیمز کننگهم، سفیر امریکا در کابل گفته که وضعیت کنونی تاثیرات منفی اقتصادی و امنیتی را در کشورش به بار آورده است.

این در حالی است که تا شام روز پنجشنبه تنها ۳۷ درصد آرا تفتیش شده و قرار است روند ابطال آرا در آیندۀ نزدیک آغاز شود.

XS
SM
MD
LG