لینک های دسترسی

Breaking News

زن ۵۰ ساله ای به ۵۰۰ زن دو روستای بامیان سواد آموخت


زینب کریمی با فرا گرفتن کورس های سواد آموزی توانست ازصنف ۱۲ فارغ شود.
زینب کریمی با فرا گرفتن کورس های سواد آموزی توانست ازصنف ۱۲ فارغ شود.

می گوید سواد چشم وچراغ آدمی است. چند سال پیش وقتی به بازار می رفتم وحتی لوحه های دکانها را خوانده نمی توانستم، مرابسیار رنج می داد.

زینب کریمی بانوی ۵۰ ساله ای است که در روستای بورغسو، درپنجاه کیلومتری جنوب غرب مرکز شهر بامیان، در دامن سلسله کوه های همیشه پر برف بابا زندگی می کند. او سرپرست و نان آور سه فرزندش است.

این بانو هم مانند دیگر قریه نشینان درکلبه فقیرانه ای زندگی میکند، با این تفاوت که وقتی داخل خانه اش شوی، پوستر هایی با پیام های صحی روی دیوار وتخته ای سفید در کنج اتاق به چشم میخورد.

زینب کریمی با فرا گرفتن کورس های سواد آموزی اکنون توانسته است که ازصنف ۱۲ فارغ شود. این بانوی پرتلاش می گوید که رنج بی سوادی اورا مصمم ساخت تا زنان بی سواد قریه اش را باسواد بسازد.

زینب کریمی می گوید اکنون که سواد خواندن ونوشتن را یاد گرفته ام، می خواهم زنان دیگر را از نعمت سواد بهرمند بسازم.

خانم کریمی می گوید که درطی پنج سال اخیر با هزینه شخصی اش، بیش از ۵۰۰ زن را در دو قریه دره فولادی درمرکزولایت بامیان، باسواد ساخته است و اکنون آرزویش محو بی سوادی در کشور است.

یکی دیگر از آرزوهای این بانو راه یافتن به تحصیلات عالی است. زینب کریمی می گوید "می خواهم تا صنف ۱۴ تا ۱۶ به تحصیلات عالی راه یابم ودرکنار آن برای زنان خدمت نمایم".

زینب کریمی با یادگیری کورس های سواد آموزی اکنون توانسته است که ازصنف ۱۲ فارغ شود.
زینب کریمی با یادگیری کورس های سواد آموزی اکنون توانسته است که ازصنف ۱۲ فارغ شود.

خانم کریمی می گوید اکنون نیز برای ۱۰۰ زن دو قریه کورس های سواد آموزی دارد و می خواهد که هیچ زنی در روستا های همجوار او بی سواد باقی نماند.

شاگردان خانم کریمی که اکنون کورس های سواد آموزی را فرا می گیرند، هرکدام آرزوی بلندی دارند. آنان می گویند که یکی از آرزوهایشان راه یافتن به مکتب و پوهنتون است.

عزیزه حسینی یکی از شاگردان خانم کریمی می گوید "سه تا چهار سال است که کورس های سواد آموزی را تعقیب می کنم ومی خواهم که به دانشگاه راه یابم".

آمنه یکی دیگر ازشاگردان کورس سواد آموزی بانوکریمی می گوید "قبلا زنان دراین روستای دور دست، از موبایل استفاده کرده نمی توانستند، اما حالا اکثریت زنان سواد خواندن ونوشتن را یاد گرفته اند".

زینب، قهرمان منطقه

همسایه های زینب کریمی از او به عنوان یک قهرمان یاد کرده می گویند که با تلاش های پی هم این خانم، قریه آنان صاحب یک مکتب نیز شده است. باشندگان این قریه نام این مکتب را نیز بنام مکتب متوسطه زینب کریمی نامگذاری کرده اند.

حسین حیدری یکی از باشندگان قریه برغسو دربامیان می گوید "معلم زینب کریمی نه تنها زن ومرد این قریه را باسواد ساخته، بلکه یک مکتب متوسطه نیز دراین قریه ایجاد کرده و همچنان برنامه های حفظ الصحه انسانی و حیوانی را برای مردم تدریس می کند که تأثیرات زیادی بر روی زندگی مردم گذاشته است".

زینب کریمی می گوید آرزویم این است تا زمینه درس وتعلیم برای سایر همنوعانم درولایات نا امن مانند خوست، پکتیا، کندهار وهرات فراهم شده و بانوان افغان، در آن ولایات نیز از رنج بی سوادی نجات یابند.

امنیت نسبی ولایت بامیان سبب شده تا دختران وزنان با علاقه مندی خاصی دربخش های مختلف خصوصأ تعلیم وتربیه حضور یابند. مسئولین معارف دربامیان می گویند که ازجمع ۱۴۷ هزار شاگرد معارف دراین ولایت، حدود ۴۹.۳ درصد آنان را دختران تشکیل می دهند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG