لینک های دسترسی

Breaking News

'مثل قدوس باش'


مثل قدوس باش

این عبارت در روز های اخیر در میان کاربران صفحات اجتماعی، به ویژه فیسبوک بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

اکثریت کاربران فیسبوک با استفاده از این عبارت در کنار تصویر یک کرکتر، نارسایی های جامعۀ شان را بیان میکنند یا مسایل و آداب اجتماعی را ترویج میکنند.

انگلیسی

گمان بر اینست که این روند نخست به زبان انگلیسی آغاز شد. انگلیسی زبانان با استفاده از عبارت “Be like Bill” یعنی مانند بِل باش، در صفحات اجتماعی برای بیان انتقاد، آگاهی، نظر، شکایت و سایر امور استفاده میکردند که روند اکنون هم در میان بسیاری استفاده میشود. حتی در برخی موارد در این چوکات استفاده اظهارات منفی نیز جا داده شده است.

عربی

نزد عرب زبان ها این عبارت " کون متل جعفر" (کُن متل جعفر) یعنی مثل جعفر باش، رواج یافت و ده ها هزار عرب و یا هم بیش از آن، برای ابراز نظریات و باور های شان از این عبارت استفاده میکنند. همچنان صفحات زیادی عبارت "کن مثل بلال" را نیز برای آموزش نزاکت های اجتماعی به کار میبرند.

دری و پشتو

بسیاری از افغانها در این روز ها این عبارت را " مثل قدوس باش" استفاده میکنند. " قدوس دختران و زنان را در خیابان آزار نمیدهد" " قدوس در موتر رینجر کچالو نمیبرد" و امثال آن. شایان ذکر است که برخی ها به زبان پشتو نیز زیر عنوان "قدوس په شان وسه" نصایحی را نشر کرد اند.

در بعضی صفحات، زنان و دختران افغان زیر عنوان "مثل شگوفه باش" نیز نظریات و انتقادات شان را ابراز میدارند و این جریان به سرعت در رسانه های اجتماعی در حال پخش شدن است.

نعیم عطارد، یکی از کاربران فیسبوک که هزاران علاقمند دارد و چندی پیش منحیث ستارۀ فیسبوک نیز انتخاب شد میگوید که برای ابراز نارسایی ها، استفاده از این چنین عبارت یکی از بهترین راه ها است.

آقای عطارد گفت:" در كنار ساير روش ها، يكى از روش هاى مؤثرى كه ميتوان توجه مخاطبين را به خود جلب كرد؛ استفاده از ارائه كلمات و جملات به گونه طنزآميز است. هدف از نوشتن طنز معمولاً اصلاح اجتماع است. طنز گرچه در ظاهر می‌خنداند، اما در پس این خنده واقعیتی تلخ و وحشتناکى وجود دارد که در عمق وجود، خنده را می‌خشکاند و انسان را به تفکر وا می‌ دارد."

او همچنان گفت که به منظور رفع مشكلات و ناهنجارى هاى جامعه"هر يك ما مسؤوليت داريم تا مشكلات و نارسايي ها را به گونه واقعى انعكاس داده و قبل انعكاس آن بايد مطمئن شد كه با ارزش هاى مذهبى و اجتماعى منافات نداشته باشد. در طنز بايد مطمئن بود كه انتقاد توأم با طنز، جرح اشخاص حقيقى و حقوقى را در قبال نداشته باشد."

برخی دیگری از کاربران فیسبوک میگویند که "قدوس" نام ها شاید از این روند شاکی شوند و انتقاد کنند. اما بعضی دیگری به این نظر اند که این فقط یک راه ابراز دیدگاه است و نباید در این مورد انتقادی وجود داشته باشد.

قدوس هاشمی، یکی از استادان زبان انگلیسی میگوید که نه تنها با این حرکت مشکلی ندارد بلکه خرسند نیز است که از نام قدوس برای رسیدگی و آگاهی به نارسایی های جامعه استفاده صورت گیرد.

در دنیای مجازی امروزی صفحات متعددی به نام مثل قدوس باش، کون متل جعفر، Be Like Bill و دیگر زبان ها ایجاد شده است و این صفحات هزاران علاقمند دارند.

XS
SM
MD
LG