لینک های دسترسی

Breaking News

بهترین کتاب های ترجمه شده در ۲۰۱۳ در آمریکا


محمود دولت آبادی، ممثل و نویسنده امریکایی
محمود دولت آبادی، ممثل و نویسنده امریکایی

نامزدهای اصلی دریافت جایزه بهترین کتاب ترجمه در آمریکا برای سال ۲۰۱۳ اعلام شدند.

این نامزدها شامل ده کتاب تخیلی و شش کتاب شعر از چندگوشه جهان است که به انگلیسی ترجمه شده اند. این کتاب‌ها به ۱۱ زبان هستند و در ماه مارچ از میان یک فهرست بلندبالا انتخاب شده اند.

یکی از اهداف اختصاص این جایزه جلب توجه بیشتر به ترجمه کتاب است، که به گفته کارشناسان گاهی از سوی کتاب خوان‌های آمریکایی نادیده گرفته می شود.

فرشته گرسنگی نوشته هرتا مولر، نویسنده برنده جایزه نوبل و شماری از نویسندگانی که در آمریکا کمتر شناخته شده اند در فهرست نهایی جایزه قرار دارند. دکلنل نوشته محمود دولت آبادی که تام پتردیل آن را از فارسی به انگلیسی ترجمه کرده از جمله نامزدهای این جایزه است.

سیاره ها نوشته سرگیو شیفگ به زبان اسپانیایی، دوران ماقبل تاریخ اثر اریک شویارد به زبان فرانسه، پر سیاوشان اثر میخائیل شیشکین نویسنده تحسین شده روس، دمی از زندگی نوشته کلاریس لیسپکتور نویسنده درگذشته برزیلی، ترانزیت نوشته عبدالرحمن وابری به زبان فرانسه، کتاب پدرم اثر اورس ویدمر به زبان آلمانی، و چند رمان و کتاب شعر دیگر از نویسندگان اهل سوئد، مقدونیه، رومانی، و چین برای کسب جایزه بهترین کتاب ترجمه شده در آمریکا رقابت می کنند.

رمان بلند دکلنل یا دگروال نوشته محمود دولت آبادی، با آن که به چندین زبان مختلف دنیا ترجمه و چاپ شده است اما در ایران اجازه چاپ ندارد. این داستان، سرگذشت افسری از ارتش شاهنشاهی ایران و مروری بر زندگی او خانواده‌اش در مقطع وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در ایران است.

محمود دولت آبادی رمان دکلنل را در اوایل دهه ۱۳۶۰ شمسی نوشته و در سال‌های بعد در آن بازنگری کرده است. نشر چشمه در سال ۱۳۸۷ برای گرفتن مجوز اقدام کرد ولی وزارت ارشاد تاکنون مجوز انتشار آن را صادر نکرده است. این کتاب برای اولین بار توسط یک ناشر سوئیسی و به زبان آلمانی منتشر شد.

سال گذشته، بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفته بود دکلنل کتاب خوبی است که با چیره دستی نوشته شده (ولی روایت تازه‌ای از اتفاقات قبل و بعد از انقلاب ارائه داده که ممکن است تاثیر گزاری منفی داشته باشد.)

دکلنل، در سال ۲۰۱۲ نامزد دریافت جایزه ادبی آسیایی من بریتانیا شده بود اما به فهرست نهایی راه نیافت. محمود دولت آبادی پیشتر رمان‌های کلیدر، جای خالی سلوچ و روزگار سپری شده مردم سالخورده را منتشر کرده است.
XS
SM
MD
LG