لینک های دسترسی

Breaking News

همه پرسی برای نامگذاری روز تولد هرات


قلعه تاریخی اختیارالدین هرات
قلعه تاریخی اختیارالدین هرات

نخبگان و فرهنگیان ولایت هرات خواهان نامگذاری بیست و پنجم ماه حمل به نام سالروز تولد این شهر تاریخی شدند.

این فرهنگیان می گویند که به هدف نشان دادن انزجارشان از جنگ و خونریزی و فراهم کردن زمینه گردشگری و شادمانی مردم ، تصمیم به ایجاد این روز ویژه گرفته شده است.

در یک همایش یک روزه که پیرامون تاریخ، ‌فرهنگ و مدنیت هرات برگزار شده بود، فرهنگیان ، جوانان و فعالین اجتماعی هرات یک همه پرسی را به راه انداختند که بر اساس آن یک روز به نام "تولد هرات" و تجلیل از آن مشخص شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:14 0:00

سید وحید قتالی یکی از برگزار کنندگان این برنامه می گوید که از چندی به این سو به همراه شماری از مورخین و استادان پوهنتون تحقیقی را در مورد تاریخ هرات راه انداختند تا بتوانند قدامت فرهنگی هرات را در یک روز ویژه با مردم تجلیل نمایند.

آقای قتالی همچنان گفت که نامگذاری این روز می تواند نگرانی های مردم را از بحران های امنیتی بکاهد. او افزود که بر سیمای شهر غم مستولی شده بود و فرهنگیان هرات خواستند که با برگزاری این همایش روزی را برای تجلیل از جش تاریخی تولد هرات تعیین کنند.

فیصل کریمی استاد پوهنتون هرات نیز ثبت چنین روزی در تقویم افغانستان را یکی از نیازهای مبرم نسل امروز در آشنایی با عنعنات و نمادهای چندین هزار ساله فرهنگ افغان ها می داند.

آقای کریمی می گوید که نامگذاری روزی به نام هرات برای شناسایی فرهنگ و مدنیت این مرز و بوم به مردم کمک کرده و نیز فرصت ها برای توسعه در بخش های مختلف را در هرات می تواند تبلور یابد.

اشتراک کنند گان این برنامه نیز خواهان مسمی شدن چنین روزهایی در ولایت های مختلف افغانستان اند. آنان بر این باورند که تجلیل از روزهای خاص در ولایات کشور میتواند امیدواری بیشتری در بین مردم برای رسیدن به صلح و زندگی به دور از جنگ را ایجاد کند.

ماریا بشیر، رئیس سارنوالی استیناف هرات می گوید که اینگونه ابتکارات می تواند خاطرات جنگ را بزداید و تمرکز را بر غنامندی ولایت های کشور بیشتر سازد.

این نخستین بار است که فرهنگیان افغان خواهان نامگذاری یک روز خاص بنام "تولد یک ولایت" در افغانستان می شوند. روزی که اساس و پایۀ جهانی داشته و اکثر کشور های جهان به خاطر گسترش فرصت های گردشگری و اقتصادی مروج است.

XS
SM
MD
LG