لینک های دسترسی

Breaking News

رشد فرهنگ مطالعه در بین جوانان ولایت غزنی


فرهنگ مطالعه و کتابخوانی درولایت غزنی نسبت به چند سال گذشته رشد کرده و دانش آموزان ومحصلین این ولایت، بیشتر به مطالعه کتاب رو آورده اند.

شماری ازفرهنگیان ومسوولان کتابخانه ها درغزنی می گویند که طی سال های اخیرفرهنگ مطالعه وکتاب خوانی درمیان بسیاری ازباشندگان به ویژه قشرجوان رشد نموده است.

احمد ضیا مقداد مسئول کتابخانه عامه معارف درولایت غزنی می گوید که فرهنگ مطالعه وکتاب خوانی در میان جوانان درغزنی درمقایسه به ده سال قبل افزایش چشمگیر یافته است.

او علاوه می کند که اکنون شمار کتابخانه های معارف نیز بیشتر شده است و روزانه بین ۳۰۰ تا چهار صد نفر مراجعه کننده دارند که افزایش چشمگیری را نسبت به سالهای گذشته نشان می دهد.

از سویی هم فرهنگیان این ولایت می گویند که کمبود کتابخانه، نبود منابع ومواد طبع شده مورد نیاز درولایت سبب کاهش علاقه مندی جوان به فرهنگ مطالعه شده است.

غلام محمد ضیا روان یکی از فرهنگیان غزنی به این باور است که فرهنگ مطالعه کتاب در این ولایت کاهش یافته است.

او می گوید:" اکنون جوانان مجبور به مطالعه نیستند زیرا انترنت وشبکه های اجتماعی دسترسی هرجوانی را به منابع بروز شده امروز آسان تر ساخته است".

فرهنگ مطالعه وکتابخوانی بیشتر بین دانش آموزان مکتب ومحصلین موسسات تحصیلات عالی کشور رایج است.

به باور روانشاسان مطالعه کتابهای غیردرسی درکنارکتب آموزشی مکاتب ومراکزتحصیلی، ذهن جوانان را برای یادگیری فعال تر می کند.

این در حالی است که شماری ازباشنده گان ولايت غزنی به ويژه قشرجوان ازنبود كتاب، كتابخانه ودسترسی به انترنت شكايت دارند.

محمد آصف حسینی یک تن از دانشجویان پوهنتون غزنی می گوید بسیاری ازمنابعی که ازطرف استادان برای آنان معرفی می شود آنان همان منبع درسی شانرا ازغزنی بدست آورده نمی توانند ومجبورند تا کتاب های مورد نیازشا ن را ازکابل با قیمت گزاف تهیه کنند.

جوانان می گویند کمبود كتاب وكتابخانه كافی وهمچنان نبود سالن مطالعه دراين ولايت باعث شده است تا فرهنگ كتاب خوانی دربين مردم به ويژه قشرجوان اين ولايت كمرنگ شود.

به باور کارشناسان کتابخوانی راهی برای شناخت الگوها وبیرون رفت ازمنازعات وجنجال های مختلف بین مردم است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG